Privat finansiering snabbar upp spårprojekt

Foto: Wikimedia Commons

Roslagsbanans förlängning till T-centralen är perfekt för att testa en ny modell för att bygga stora spårprojekt. Det anser Arena för infrastruktur, som bildats för att försöka få lite fart på utvecklingen av kollektivtrafiken. Det tar ofta ett par decennier från det första politiska beslutet till invigning av ny trafik och även projekterings- och byggtiderna är långa, menar Arena i en debattartikel i DN.

– I dag är det så att ett projekt som till exempel en förlängning av Roslagsbanan kräver mellan 14 och 30 olika upphandlingar. Det tar tid och kostar pengar och betyder också att det är knepigt om någon av alla inblandade aktörer inte gör sitt eller om något viktigt måste ändras under byggtiden, säger Ulf Djurberg, advokat på Setterwalls advokatbyrå i debattartikeln.

Ett projekt som kan ses som en förebild är utbyggnaden av en 36 kilometer lång tunnelbana i Sydney. Där vann MTR en upphandling värd 18 miljarder och ska bygga tunnelbanan på mindre än fem år och sedan driva den i 15 år.