Debatt - Trafikverket blundar för verkligheten

Trafikverket litar mer på kartan och sin statistik än verkligheten, skriver Falun Borlänge-regionen i debattartikeln. Foto: koala/Unsplash
Trafikverket litar mer på kartan och sin statistik än verkligheten, skriver Falun Borlänge-regionen i debattartikeln. Foto: koala/Unsplash

Trafikverket prioriterar vägunderhåll och investeringar baserat på siffror som inte speglar verkligheten. Ett tydligt exempel är E16 genom Dalarna, som förlängs med rv66 från Malung vidare mot dalafjällen, som är en av Sveriges viktigaste tillfartsvägar till dalafjällen. Rv66 från Malung samlar E16:s största del av fordonen från både Stockholmregionen och Västsverige.

Vi har tagit fram mätdata från hastighetskameror på trafikvolymer som mycket överstiger Trafikverkets egna årsdygnsmedel (ÅDT). Konsekvensen är att vägarna rustas för dåligt för den verkliga trafikmängden som ständigt växer, stannar och fastnar.

Faktiskt trafikflöde under 2024

• I Malungsfors registrerades över 704 000 fordon norrut under året.
• Strax norr om Malung registrerades över 863 000 fordon söderut samma år.
• Vid Nötberget, utanför Äppelbo, uppmättes över 830 000 fordon årligen.

Hög belastning på E16 under påskveckan:
Under påskveckan 2024 noterade dessa kameror över 7 000 fordon i respektive riktning per dag.
• 28 mars 2024 (norrgående): 7038 fordon
• 31 mars 2024 (södergående): 7333 fordon

Sälentrafiken jämförbar med storstad:

• Enligt SLAO är trafikvolymerna till/från Sälenfjällen på bytesdagar jämförbara med E4:an norr om Arlanda – en av Sveriges mest trafikerade vägsträckor.

Det är inte enstaka toppar. Trafiken har ökat stadigt under flera år, med tydliga toppar kring sportlov, vasaloppsveckorna, alla storhelger och även våra stora sommarevenemang, t.ex. Cykelvasan, Vansbrosimningen och Dansbandsveckan. Trots detta ligger Trafikverkets prognoser långt under de faktiska siffrorna och det får allvarliga konsekvenser, vilket inte är acceptabelt.

Besöksnäringen till världens fjärde största vinterdestination drabbas när flaskhalsarna växer
Tillgången till fjällen är avgörande för besöksnäringen som finns i stora delar av Mellansverige och E16 blir då väldigt betydande – men dålig vägstandard, köbildning, olyckor och bristande kapacitet hämmar utvecklingen. Detta påverkar företag, evenemangsarrangörer, besökare och i förlängningen även hela den regionala ekonomin.

Besöksnäringen handlar om upplevelse och tillgänglighet. Ingen bokar fjällsemester för att fastna i långsamma bilköer. Trafikverket måste inse hur stor denna trafikmängd faktiskt är och börja planera för den trafik som faktiskt finns, inte den de tror finns.

Dags att bygga förbifart Yttermalung

Stora delar av E16 behöver förstärkas med bl.a. ny beläggning och nya vägavsnitt. En viktig och prioriterad del är Förbifart Yttermalung - en lösning som redan har långt gången planering hos Trafikverket och Region Dalarna. En förbifart skulle förbättra trafiksäkerheten på den olycksdrabbade vägsträckan, minska köbildningen under högsäsong och förkorta restiden för arbetspendlare. Dessutom skulle boendemiljön förbättras på orten och godspassagen bli både snabbare och säkrare, vilket är avgörande för näringslivet.

Våra krav till beslutsfattare och Trafikverket

• Uppdatera Trafikverkets modeller baserat på verkliga trafikvolymer.
• Prioritera E16 i den nationella planen för transportinfrastruktur.
• Satsa på underhåll, breddning och säkerhetshöjande åtgärder längs hela stråket.
• Se E16 som ett strategiskt öst-västliga viktigt stråk för Sverige, så som våra grannländer Norge och Finland prioriterar E16.

Vi kan inte låta felaktiga siffror avgöra de verkliga behoven. Investeringar i infrastrukturen längs E16 är inte en lyx – det är en förutsättning för att hela Sveriges besöksnäring ska kunna fortsätta utvecklas.

Källa: Falun Borlänge-regionen