S-formad bro utmanar i Lärjeprojektet

Gjutning av ny bro i Lärjeområdet, Göteborg 2025-06-17. Foto: Filip Bozic
Gjutning av ny bro i Lärjeområdet, Göteborg 2025-06-17. Foto: Filip Bozic

En ny bro har konstruerats i Lärje norr om Göteborg för att möjliggöra tillgång till ett framtida uppställningsområde för tågtrafik. Konstruktionen är utformad för att gå över spårvägslinjerna vid Alelyckan och har mött stora tekniska utmaningar, särskilt vad gäller sättningar i marken och den ovanliga S-formade geometrin.

Bro för driftpersonal i nytt uppställningsområde
Trafikverkets projekt Uppställningsspår Lärje ska möta det växande behovet av uppställningsspår för lokal- och regionaltåg. För att driftpersonal ska kunna nå området behövs en ny väganslutning då den befintliga vägen och bron inte håller tillräcklig standard. Den nya bron, som endast ska användas av personal, är ritad av teknikkonsulten.

Krävande geoteknik i område med sättningar
Området har utmanande grundförhållanden med låg skjuvhållfasthet i leran och stort djup till fast berg. Då området är utsatt för kontinuerliga sättningar har man valt att enbart använda vertikala pålar. Sidomotstånd från jordlager och bottenplattor tar upp horisontella laster, eftersom lutande pålar hade påverkats av laterala krafter och därmed förlorat bärighet.

Samarbete mellan flera aktörer
Projektet drivs som totalentreprenad. Byggföretaget ansvarar för geotekniken och är beställare från Trafikverket. Konsultföretaget deltar som underkonsult till byggföretaget. Följande personer från konsulten har medverkat:

  • Uppdragsledare: Filip Bozic
  • Teknikstöd: Max Fredriksson
  • Konstruktionsansvarig: Thomas Riggers
  • Konstruktörer: Filip Bozic, Samuel Wiik, David Crona
  • CAD: Magnus Hansson, Mia Karlberg, Elias Borgelsson

Tråg, bro och kulvert ingår i konstruktionen
Bron går över spårvägslinjerna 4, 8 och 9 mellan Gamlestaden och Hjällbo och omfattar även ett tråg – en sänkt konstruktion med bottenplatta och stödkonstruktioner – samt en kulvert för omledning av en viktig ledning inom Göteborgs dricksvattenförsörjning.

Uppdraget omfattar framtagande av en permanent konstruktion över spårvägen i form av ett tråg och en bro som ska gå över spårvägslinjerna 4, 8 och 9 vid Alelyckan mellan Gamlestaden och Hjällbo. Foto: Filip Bozic
Utöver bron och kulverten konstruerades även en tillfällig bottenplatta som bär en portal som går över spårvägen för att möjliggöra förberedelserna för gjutarbetet samtidigt som spårtrafiken är i gång. Foto: Filip Bozic

Tillfällig portal möjliggjorde trafik under byggtid
En temporär bottenplatta med en portal togs fram av ett annat företag för att möjliggöra förberedelser inför gjutningen medan trafiken pågick. Denna lösning krävde endast tre helger utan spårtrafik – en för att montera portalen, en för att gjuta brobanan och en för att ta ner konstruktionen.

Byggstart 2024 och gjutning sommaren 2025
Uppdraget för teknikkonsulten inleddes i mars 2024 och den färdiga brobanan göts den 17 juni 2025. Enligt Trafikverket ska hela uppställningsområdet stå klart 2027.

S-formad bro var största utmaningen
Den S-formade utformningen i plan med vertikal radie har skapat särskilda svårigheter i form- och armeringsarbetet.

– Svårigheten har varit den S-formade geometrin i plan med en vertikal radie. Form och armeringsarbete har varit den största utmaningen med den här typen av utseende, säger Felisa Grahn, arbetsledare på byggföretaget.

– Den speciella S-formen på bron tillsammans med de vertikala pålarna har varit den största utmaningen i projektet, säger Filip Bozic, uppdragsledare på teknikkonsulten.

Massor från E6-skredet återanvänds
Projektet inkluderar även hållbar masshantering där Leca-material från skredet vid E6 i september 2023 har återanvänts. Innan massorna placeras genomgår de kvalitetskontroller för att säkerställa god integrering. Denna återanvändning minskar både kostnader och miljöpåverkan.

Uppdraget från Inhouse Techs sida påbörjades i mars 2024. Gjutningen av brobanan genomfördes den 17 juni 2025. Uppställningsområdet i Lärje beräknas enligt Trafikverket stå klart år 2027. Foto: Filip Bozic
Planritning: Inhouse Tech