Lägesrapport om arbetena med E4 Förbifart Stockholm

Intensivt arbete pågår just nu med E4 Förbifart Stockholm. Foto: Trafikverket

Så här långt har Trafikverket kommit med arbetena i E4 Förbifart Stockholm. Man har sprängt ut 95 procent av den totala bergtunneln. Det är cirka 5,7 av nästan 6 mil bergtunnel. Procentsatsen redovisar inte projektets totala färdigställande. Fram till vecka 44 har man sprängt ut 700 000 kubikmeter berg. Totalt finns det nu cirka 57 100 meter utsprängd tunnel och på Lovö har genomslag gjorts ut i ramptunneln vid Tillflykten.

Trafikverket arbetar mycket med bland annat inklädnad, kanalisation och betongarbeten. Totalt har man klätt in cirka 19 000 meter av tunnlarna med innertak. Trafikverket har satt cirka 16 500 meter betongelement för väggarna och lagt kanalisation i cirka 20 000 meter av tunnelsystemet.

Den nya sträckningen av E4 är 21 kilometer lång, från Kungens Kurva till Häggvik. Totalt är tunnelsystemet cirka 5,5 mil långt eftersom vi bygger två separerade tunnelrör för nya E4 samt av- och påfarter i tunnlar till trafikplatserna, samt arbetstunnlar för att kunna komma ner och spränga ut berget. Trafikverket bygger också sex nya trafikplatser som ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet. Anläggningen beräknas kunna öppna för trafik 2030 och då binder vägen ihop norra, västra och södra Stockholm, minskar sårbarheten i trafiksystemet och kan avlasta Essingeleden.

 

xx

Återfyllningsarbete vid betongtunnlarna på sidorna av E4/E2. Foto: Trafikverket

I Vårby backe löper arbetet med den nya trafikplatsen Lindvreten Södra på. Man gjuter stödmurar för av- och påfartsramper för den nya cirkulationsplatsen. Natten mellan 15 -16 oktober öppnades den nya påfarten söderut och lade om trafiken för att komma åt att arbeta vidare med att bredda och bygga nya vägar i Vårby backe.

Mellan Skärholmen och ön Kungshatt har man sprängt ut två huvudtunnlar och fyra på- och avfartstunnlar för trafik söderut respektive norrut.

Vid Skärholmsvägen bygges en mottagningsstation och en vatten- och avloppsstation. De två byggnaderna börjar närma sig färdigställande och slutbesiktning. Just nu pågår framförallt plantering av sedum på hustaken, stenbeläggning kring husen och diverse interiöra arbeten så som montage av luckor och dörrar.

 

xx

VA-mottagningsstation i Sätra. Foto: Trafikverket

Trafikverket arbetar vidare med inklädnad av tunneln med en membranduk som utgör tätskiktet som vi sedan sprutar in med betong. Samtidigt görs olika typer av betongarbeten, mark-, vatten- och avloppsarbeten, och kanalisation. Man bygger och inreder utrymningsvägar var 100 meter i huvudtunnlarna. Asfaltering i ramptunnlar och halva sträckan av huvudtunnlarna är färdiga.

Vid Skärholmen bygges separata tunnlar för bussar i kollektivtrafik till och från Skärholmsplan. Anslutande del av tunneln ovan mark består av betongtunnlar. Betongtunnel för utfarten är klar och arbete med betongtunneln för infarten pågår. Betongarbetena beräknas klara under våren. Återställning av marken omkring tunnlarna beräknas vara klart hösten 2023.

Ekerövägen breddas med ett körfält mellan Nockeby och Tappström i riktning mot Ekerö för att det ska bli smidigare för bussarna att ta sig fram i rusningstrafik.

xx

Nockebybron mellan Ekerö och Bromma. Foto: Trafikverket

Kollektivkörfältet mellan Edby och Nockebybron öppnas inte 2023 som planerat utan det bedöms blir färdigt 2024. Sträckan mellan Tappström och Edeby blir klar under 2023 som planerat. För att påverka framkomligheten så lite som möjligt flyttas breddningen av Nockebybron fram till dess att E4 Förbifart Stockholm öppnar.

Trafikverket håller på att färdigställa det nya tunnelröret vid Lindö tunnel och under november kommer tunnelröret asfalteras. Vid årskiftet flyttas trafiken till den nya tunneln för att kunna renovera den gamla.

Öppningar till två tunnlar

Nya och gamla Lindö tunnel. Foto: Trafikverket

Trafikverket började lansering av brobanan tisdagen den 1 november. Bron är nu i rätt position och i nästa steg ska man sänka ner den till permanent läge. När Tappströmsbron är färdigställd kan trafiken flytta över för att sen riva den gamla bron och göra färdigt cirkulationsplatsen.

Ställningar och brostöd under en brodel där två personer arbetar

Lansering av den stora brodelen av Tappströmsbron. Foto: Trafikverket

Trafikverket ska förstärka bron med kolfiberstänger. Man börjar med att slitsa upp vägbanan och sen gjutes en ny kantbalk ungefär en meter längre ut än där den tidigare kantbalken satt, för att bredda bron.

Tunnel med massor av nerfallna stenar och ljus genom öppningen ovan jord

Genomslag i tunneln mot trafikplats Tillflykten. Foto: Trafikverket

På Lovö nåddes en milstolpe under vecka 42 med ett genomslag från ramptunneln ut i friska luften vid trafikplats Tillflykten. Trafikverket ska gjuta betongtunnel utanför bergtunneln och har monterat ställningar i tunnelmynningen på samma plats som genomslaget gjordes. Därför sprängde man försiktigt med fokus på arbetsmiljön. Det lyckades bra och ställningarna som är monterade stod lugnt kvar.

På Lovö ansluter E4 Förbifart Stockholms tunnlar till Ekerövägen vid två nya trafikplatser, Tillflykten och Edeby. När E4 Förbifart Stockholm öppnar får Ekeröborna två nya anslutningar till fastlandet, och vägen ger förutsättningar för en tillgänglig region, för människor, tjänster och varor som kan ta nya och smidigare vägar.

I norra delen av E4 Förbifart Stockholm går i tunnlar från Mälarens strand under Grimsta och Hässelby till Vinsta, där man bygger två cirkulationsplatser med av- och påfarter till tunnlarna. Vidare går tunnlarna norrut under Kälvesta mot Hjulsta, där vägen kommer ut på en bro med avfarter mot lokalvägnätet och E18. 

Bergsprängningsarbetena är snart klara i tunnlarna under Grimsta. Nu har Trafikverket bara en kortare sträcka kvar att spränga söder ut under Lambarfjärden. I övrigt arbetas det intensivt med att komplettera tunnlarna med mark, betong och inklädnadsarbeten.

Bergväggar med duk i taket och en maskin som hjälper till att sätta upp duken.

Arbete med inklädnad pågår. Foto: Trafikverket

Under Vinsta bygger manen del av E4 Förbifart Stockholms tunnlar. Ovan jord kommer på- och avfartstunnlarna ut vid Johannelund och vid Skattegårdsvägen. Där bygges två cirkulationsplatser på Bergslagsvägen som håller på att breddas och byggas om.

Den nya gång- och cykelpassagen under Bergslagsvägen är snart färdiggjuten. Trafikverket arbetar vidare med de två gång- och cykelbroarna, och med bullerskyddsvallen som den nya gång- och cykelvägen ska gå på. Vid Skattegårdsvägen byggs betongtunnlar till på- och avfartstunnlarna och nu är de snart färdiggjutna.

Gång- och cykeltunnel med stenplattor och en maskin i slutet på tunneln

Gång- och cykelpassage under Bergslagsvägen. Foto: Trafikverket

Trafikverket har också börjat asfaltera för att göra klart inför en tillfällig trafikomläggning som beräknas ske i månadsskiftet november/december. Det gäller den norra delen av Bergslagsvägen och cirkulationsplatsen vid Skattegårdsvägen. Det görs för att komma åt att bygga de sista delarna av Bergslagsvägen som nu trafikeras.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.