ASKO köper laddinfrastruktur av ABB

ASKO har varit pionjär för lastbilar med nollutsläpp. Foto: ABB

ABB har slutit avtal med Norges största livsmedelsgrossist ASKO och dess ägare NorgesGruppen om att leverera laddinfrastruktur för den växande flottan av eldrivna lastbilar. ASKO har dagligen 600 lastbilar på vägarna och ett av målen är att uppnå nollutsläpp vid distribuering av livsmedel till år 2026.

– ASKO har som ambition att vara hållbara och klimatneutrala. Det innebär att vi ska fokusera på åtgärder för energieffektivitet och förnybara resurser, säger Svein Svolle, transportdirektör på ASKO.

– ASKO:s huvudsakliga fokus på nollutsläpp är det mest ambitiösa som en tung fordonsflotta i Norge har sett. Som en global ledare inom lösningar för e-mobilitet ser vi fram emot att bidra med vår erfarenhet, våra tjänster och laddinfrastrukturlösningar, i strävan för en mer hållbar framtid inom transportsektorn, säger Frank Muehlon, global chef för ABB:s verksamhet för infrastrukturlösningar för e-mobilitet.

Marius Aarset, teknisk chef på ASKO fortsätter: ”Vi fokuserar på lösningar som tar hänsyn till annan verksamhet som laddning av elektriska palltruckar, kylsystem och solceller vid våra distributionscenter för att kunna undvika krafttoppar, förutse laddningsbehov och optimera laddningsprocesserna, till exempel i samband med lastning av varor.

ASKO har varit en pionjär för lastbilar med nollutsläpp i Norge. Det började i Oslo 2016 med en ombyggd lastbil från Nederländerna med en nyttolast på fem och ett halvt ton. I början av 2020 togs de fyra vätedrivna Scania-lastbilarna i Trondheim i bruk, med en bruttovikt på 26 ton och en räckvidd på 500 kilometer. Därefter följde de nämnda elektriska Scania-lastbilarna i Oslo med en nyttolast på 10 ton och en angiven räckvidd på upp till 120 kilometer. Totalt har ASKO beställt 55 sådana Scania-lastbilar och var först i Norge med att beställa 10 Tesla Semi-lastbilar. De senare kommer ha en nyttolast på 36 000 kilogram och en räckvidd på 800 kilometer.