Glashallen kronan på verket i ett omvandlat Malmö C

Foto: Ewa Levau
Foto: Ewa Levau

I och med Citytunneln har Malmö Centralstation genomgått en ordentlig metamorfos, inte mycket är sig likt från förr. Det kanske mest slående i ombyggnaden av Malmö C är att huvudentrén har flyttats till en ny spektakulär glasbyggnad mellan den befintliga stationsdelen och Posthuset.

När Citytunneln tas i drift kommer cirka 85 procent av tågen i Malmö att löpa under jord och alla tåg kan nu fortsätta sin resa från Malmö C söderut utan att behöva vända.

Ett grundproblem med Malmö C är att tågen nu måste vända åter nordost för att ta sig vidare söderut, det är alltså en s.k. säckstation som förhindrar genomgående trafik. Ett dilemma som man nu löser med Citytunneln. Det råder idag också stor trängsel för tågen i och kring Malmö. Kapaciteten vid Malmö C och dess bangård utnyttjas till 100 procent. Dessutom trafikeras Kontinentalbanan av närmare 300 tåg per dygn - något som har lett till bullerstörningar för de kringboende. Med Citytunneln minskar antalet tåg som trafikerar Kontinentalbanan till cirka 70 per dygn. Malmö C blir alltså en modern och effektiv station för genomgående trafik och med flera uppgångar. Detta leder till att studerande vid Malmö högskola, människor som bor och arbetar i Västra hamnen och andra resenärer får tillgång till en effektiv trafikknutpunkt i centrala staden. I den nya stationsdelen kommer det också att etableras nya butiker och restauranger/caféer.

Underjordisk station

Som utgångspunkt för Citytunneln har det byggts en ny underjordisk stationsdel, norr om nuvarande stationsbyggnad i Malmö C med fyra spår och två mellanliggande 340 meter långa och elva meter breda plattformar. Man har lagt ner ett stort arbete på den estetiska utformningen av stationen. Plattformarna har stensätts med granitsten från Kina. Totalt har det lagts 51 000 granitplattor i ett mönster som är såväl estetiskt och som varnar för plattformskanten. Ovanför plattformarna finns ett nedsänkt innertak, en baldakin, här har det monterats belysning, skyltar klockor m.m.

– På stationens väggar ska vi lansera ett konstverk som består av videokonst där vi projicerar videofilmer från hela världen, så att man upplever att det rör sig utanför tågfönstret. Bilderna rör sig på betongväggen från fönster till fönster, säger Anders Mellberg, informationschef, Citytunneln.

På plattformarna finns trapphus för rulltrappor, rullband och betongtrappor. Varje trapphus har klätts in med brandtåligt glas som klarar 250 graders hetta i 120 minuter. Varje trapphus har också övertryckssatts, vilket innebär att utblåsanordningar monterats ovanför glasdörrarna, som i händelse av brand blåser ut frisk luft med full kraft, ut mot stationsrummet, och på så sätt hindrar brandröken från att spridas uppåt i trapporna. Hastigheten på luftströmmen blir 1,6 meter per sekund.

Glashallen invigdes 1 november

I samband med bygget av Citytunneln har Jernhusen byggt en ny stationsdel med direkt anslutning till tunneln. För att stationen ska fungera effektivt för resenärerna har Glashallen byggts som ett glasat tvärskepp i den befintliga stationsanläggningen. Glashallen har också en viktig gestaltande effekt i stadsbilden. Under invigningsdagen den 1 november fick allmänheten uppleva en härlig stämning med tal, musik och luftakrobater som underhöll.

– Det är inte varje dag som man inviger nya järnvägsgstationer, sade Ingemar Gråhamn, stadsarkitekt, Malmö. Den här stationen kommer att tillsammans med station Triangeln och Hyllie bli viktiga för Malmö fortsatta utbyggnad och förtätning.

– Staden växer och mycket är på gång i stan. Stationen hamnar i framtidens Malmö när vi byggt oss lite längre norrut mot havet så småningom.

Enkelt att byta mellan transportslag

För resenären blir det nu enklare att ta sig mellan de olika transportslagen på stationen samtidigt som de kan ta del av servicen. Det är cirka 45 000 resenärer varje dag på Centralstationen i Malmö och för Jernhusen är det viktigt att resenärerna får den service de behöver. I den nya Glashallen finns Café Ritazza, Pocketshop, Forex, Pressbyrån, Burger King, SJs resebutik samt Skånetrafikens kundcenter.

– Sedan stationen byggdes 1858 har flera ombyggnationer gjorts, allt för att förbättra stationen för resenärerna. Med nya Glashallen kan vi lägga ytterligare en årsring i stationens utveckling. Jag är glad att Jernhusen nu kan erbjudan en station som är utformad utifrån ett modernt resande, där resenärer trivs och känner sig trygga. Med effektiva stationer och bra serviceutbud bidrar Jernhusen till kollektivtrafikbranschens mål om ett ökat resande, säger Kerstin Gillsbro, vd för Jernhusen.

Redan i början av november påbörjades nästa steg i stationens utveckling. Centralhallen ska byggas om för att skapa en ny mötesplats på temat mat, både för resenärer och för besökare. Det kommer finnas möjlighet för de som har lite mer tid på stationen att handla mat, både som råvaror och delikatesser samt lagad mat.

Centralhallen blir klar till sommaren 2011. Jernhusen planerar också att under 2011 påbörja ombyggnaden av den del av stationen som ligger mot Centralplan där stadsbussarna har sin angöring. Ambitionen är att möjliggöra för ytterligare service till resenärerna och besökare.

Nytt P-Hus

Norr om Malmö Centralstation, området kring Slagthuset, har Jernhusen även byggt ett nytt parkeringshus i fyra plan. P-huset som administreras av Q-Park har plats för 450 parkerade bilar och det invigdes i december i fjol. Här kommer det också att finnas en taxiterminal samt möjlighet att släppa av och hämta resenärer med bil. I bottenvåningen på parkeringshuset har det beretts utrymme för kontorslokaler.

Gamla stationen anpassas till Citytunneln

Via den gamla Centralstationen på gatuplanet kommer det att finnas direktnedgångar ned till Citytunnelns spår. Och denna stationsbyggnad kommer också att anpassas till den nya trafiken med nya butiker med utbud för folk på resande fot. Under arbetets gång har här byggts en provisorisk station på den gamla Pågatågstationen.

– Pågåtågen, Skånes regionaltåg, kommer i och med Citytunneln att ha Hyllie som slutstation i Malmö, vilket gör att Pågatågsstationen och området runt omkring kommer att ersättas med annan verksamhet, avslutar Anders Mellberg.