NCC Roads har fått patent på tillverkningsmetoden för NCC Green Asphalt. Den egenutvecklade lågenergiasfalten tillverkas vid lägre temperatur än vanlig asfalt. Det minskar energibehovet med 20 procent, men ger en asfalt med samma kvalitet. Dessutom alstrar metoden 30 procent mindre koldioxid. Nu lägger NCC sitt hittills största uppdrag för Trafikverket på E4:an i Hudiksvall.
Man har länge trott att asfalt till starka vägbeläggningar måste tillverkas under hög värme. Men NCC har utvecklat en ny produktionsmetod för att blanda stenmaterial, bindemedel och hantera bitumen som vänder upp och ner på traditionella föreställningar. Nu är den patentskyddad.
– I Sverige produceras sju miljoner ton varmasfalt varje år. Det motsvarar en förbrukning på 50 miljoner liter eldningsolja och ger cirka 150 000 ton koldioxidutsläpp. Green Asphalt reducerar dessa utsläpp med 30 procent. Vi lade de första större beläggningarna 2008 men efterfrågan är redan stor, både bland våra kunder och våra asfaltsläggare, säger Per Murén, teknisk chef, NCC Roads.
Tillverkningstemperaturen har sänkts från 160 till 120 grader. Den lägre temperaturen har minskat energibehovet med 20 procent, men också förbättrat asfaltens kvalitet eftersom bituminet inte åldras lika fort som vid traditionell tillverkning.
Hittills har NCC Green Asphalt lagts i bland annat Borlänge, Gävle, Stockholm och Örebro. Men NCC Roads har redan förberett för ökad produktion och anpassat nio asfaltverk för metoden. Nu beläggs hela den nya sträckan av E4:an i Hudiksvall – 24 kilometer, med 120 000 ton grön asfalt.