Kooperativa Förbundet, KF, med Coop som kärnverksamhet, ger Atea helhetsansvaret för 4 000 it-arbetsplatser, nätverk och användarhjälp. Affären är värd omkring 200 miljoner kronor under fem år. Utöver detta tillkommer servicetjänster.
KF lägger ut helhetsansvaret för sin klientmiljö på Atea. KFs medarbetare får därmed tillgång till funktionsarbetsplatser, det vill säga datorer, programvaror, skrivare, med mera, mot en fast månadskostnad. Det innebär att Atea tar över ägandeskapet för 4 000 datorer på kontor och i butik och effektiviserar och automatiserar klienthanteringen. Atea står också för användarhjälp och miljövänlig hantering av uttjänta datorer. Vidare lägger KF ansvaret för sina lokala nätverk på Atea.
De 14 personer som idag arbetar med klienthantering och nätverk i KF erbjuds anställning hos Atea och får möjlighet att utvecklas inom sina specialistområden.
– Detta är ett sätt att arbeta som efterfrågas alltmer. Till skillnad från tidigare innebär den nya generationens outsourcing en flexibel och snabbfotad lösning i teknikens framkant som vi anpassar till varje kund. Vårt upplägg bygger på att vi båda tjänar på att göra it-miljön så effektiv och modern som möjligt, säger Lars Pettersson, vd för Atea Sverige.
Utöver de 4 000 funktionsarbetsplatser som avtalats med KF har landets samtliga konsumentföreningar, med ytterligare cirka 4 000 funktionsarbetsplatser, möjlighet att välja Atea för samma tjänster. Avtalet, som gäller under fem år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år, träder i kraft den första juni i år.