Rekord för SJs försäljning av Interrailkort

Foto: Fredrik Hjerling
Foto: Fredrik Hjerling

SJs försäljning av interrailbiljetter ökade ordentligt i april. Försäljningen ökade med nästan 8 procent jämfört med rekordförsäljningen i april 2009.

- Miljömedvetande i kombination med stärkt kronkurs, som gör det billigare att turista i Europa, och en ny typ av Interrailkort lockar folk att välja tåget på utlandssemestern, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ.

Efter två års kraftig ökning av interrailresande svalnade intresset för utlandsresor när finanskrisen slog till i maj förra året. Totalt minskade interrailresandet med 14 procent 2009 och minskningen höll i sig även under årets tre första månader. Men i april vände SJs utlandsförsäljning med besked. Sänkt pris på Interrail, extra seniorrabatt i kombination med ökad framtidsoptimism och vulkanutbrottet på Island är några av anledningarna till att 8 procent fler Interrailkort såldes av SJ jämfört med rekordmånaden april förra året.

Interrail-kortet introducerades 1972 och sedan dess har miljoner européer utforskat Europa med tåg. Förra året såldes drygt 19 000 kort i Sverige, men SJ tror i år på en ökning minst i nivå med 2008 då 22 000 kort såldes. Inte minst för att ett nytt femtondagarskort införs.

– De senaste åren har allt fler över 26 år upptäckt de nya flexibla tågluffarkorten. Den nya seniorrabatten på 10 procent gör att vi räknar med ännu fler 60-plusresenärer, säger Nina Hornewall.