Efter invigningen av den andra etappen av nya väg 73 mellan Gryt-Överfors, i slutet av september, pågår nu arbetet med den sista och sydligaste etappen av sträckan, ner till Älgviken, strax norr om Nynäshamn. Enligt prognoser öppnas nya väg 73 för trafik senhösten 2010, till glädje framförallt för de boende och verksamma i Södertörn och på Gotland.
”Dödens väg” har ofta varit en mindre smickrande benämning på den södra delen av väg 73, sträckan mellan Fors och Älgviken, strax utanför Västerhaninge respektive Nynäshamn i södra Stockholms län. Vägen har många egenskaper som har bidragit att den har varit en av landets mest olycksdrabbade: den är ej mötesseparerad, tungt trafikerad, krokig och har därtill många farliga korsningar.
Två etapper invigda
Vägen har därför i många år varit omdiskuterad och när det första spadtaget togs september 2005, för att bygga en ny fyrfältig motorvägssträcka mellan Fors och Älgviken, strax norr om Nynäshamn, var det ett glädjande besked för i synnerhet kommunerna på Södertörn, men även för Gotland, då nämnda väg utgör en trafikpulsåder mellan Stockholm och Nynäshamn, där den sistnämnda staden har reguljär färjetrafik till Visby.
I maj 2009 invigdes den första etappen av väg 73, en 6 km fyrfältig motorväg med två trafikplatser, Fors i nordost och Gryt i sydväst. Inte långt därefter, i september samma år kunde även den andra etappen mellan Gryt-Överfors tas i drift.
Regionalt eftertraktad
Förutom att den nya väg 73 kommer att bli såväl säkrare som framkomligare än gamla väg 73 skapar den nya sträckan även goda förutsättningar för regional utveckling. Bristande vägförbindelser har nämligen under många år hämmat utvecklingen såväl på Södertörn som på Gotland och därtill skapat en regional obalans inom Stockholmsregionen.
Sista etappen
- Just nu pågår bygget av den tredje och sista etappen, säger Kent Sahlman, projektledare på Vägverket och fortsätter:
- Vi arbetar längs hela sträckan mellan Överfors och Älgviken med schakt- och grundläggningsarbeten och man har även börjat lägga vägbankar längs sträckan, framförallt vid Lidatorp och vid Ösmo. Vid trafikplatserna Älgviken, Lidatorp och Ösmo byggs nu även broar, säger Sahlman.
Naturhänsyn
Projektets många broar och passager är en medvetens satsning från Vägverkets sida för att såväl människor som djur lätt ska kunna passera vägen och ta del av Södertörns många naturområden. Enligt Sahlman har även den nya vägens utformning beaktat de givna landskapsförutsättningrna.
- Södertörn är ett väldigt natur- och kulturkänsligt landskap och då är det viktigt att vi har respekt för dessa förutsättningar och gör en god landskapsanpassning av vägen.
Det handlar mycket om att variera sträckan och göra den vacker med utblickar, att helt enkelt anpassa vägens geometri till hur landskapet ser ut. Syftet är inte bara att vägen i sig ska vara vacker, en väg som har en tilltalande utformning bidrar också till en lugnare hastighet och det är alltså en trafiksäkerhetsaspekt att ha en god landskapsutformning, påpekar Sahlman.
Nya väg 73 blir en fyrfältig motorväg med 110-km skyltning, dock något smalare än en traditionell motorväg. Förutom de lägre kostnaderna har det också att göra med att vägen lättare ska kunna anpassas till naturlandskapet.
Hoppas på trafiköppning innan 2011
Enligt Vägverkets ambition ska den sista etappen öppnas för trafik i slutet av 2010.
- Men vägen blir inte hel klar förrän 2011. Det handlar här framförallt om återstående arbeten vid vägens sidoområden. Vi ser över hela sträckan från Älgviken upp till Fors, för att komplettera med landskapsåtgärder och planteringar etc. Små åtgärder för att sätta pricken över i, avslutar Sahlman.
Fakta
Nya väg 73
• 25 km motorväg.
• Fem trafikplatser och 33 broar.
• 35 km lokala och enskilda vägar.
• Vägens första 6 km öppnades den 24 maj 2009.
• Den 26 september 2009 öppnades totalt 19 km.
• Sista etappen öppnas för trafik tidigast hösten 2010.
• Klar sommaren 2011.
• Kostnad: 1,8 miljarder SEK i löpande prisnivå
Källa: Vägverket