Sveriges nya högbro har nu fått ett namn. Den vackert svängda skapelsen ska heta Motalabron och är en 620 meter lång högbro med utsikt över Vättern. Bron är en del av den nya vägsträckningen för riksväg 50 mellan Motala och Mjölby.
Motalabron, som står helt färdig för trafik 2013, och är 620 meter lång med 22 meters segelfri höjd. Den vilar på två designade ”V-stöd” som ger bron ett alldeles eget uttryck.
Brons fyrfiliga vägbana kompletteras med en nedsänkt gång och cykelbana. Bron blir belyst på ett sätt som ger platsen karaktär även kvällstid. Bron och övriga delar av den nya riksvägsdragningen väntas stå klar under hösten 2013.
I Motala är brobygget efterlängtat, ett riksvägsreservat har legat redo och väntat på den nya vägsträckningen sedan 40-talet då den första idén till bro togs fram. Brons speciella utformning med de stödjande vinkelbenen är resultatet av en tävling, som vanns av Scandiaconsult i samarbete med Erséus Frennings Sjögren Arkitekter.
Motalabron är en del av Trafikverkets omfattande infrastrukturprojekt som just nu präglar Motala med omnejd. Satsningar på 4,3 miljarder samsas just nu i staden som både får dubbelspår för pendeltåg och ny dragning av riksväg 50. Utöver 28 kilometer väg, 26 kilometer järnvägsspår byggs ytterligare 66 broar i infrastrukturprojektet.
– Satsningen på infrastruktur skapar förutsättningar för utveckling och tillväxt, säger Tillväxt Motalas ordförande Lars Samuelsson.
Den nya dragningen innebär att den tunga trafiken som tidigare letts genom staden nu får en säkrare passage vilket också bidrar till förbättrad luftkvalité i staden. Beräkningar visar att utsläppen minskar i centrala delarna av Motala. Omdragningen av vägen ger också Motala möjlighet till ett rejält ansiktslyft av hela centrala staden.