Gävle Hamn, som är högt prioriterad i den Nationella transportplanen, satsar 500 miljoner i ny inseglingsled och ökad hamnkapacitet. Nya kajer, hamnplaner och magasin skall öka hamnens kapacitet. Dessutom kommer Trafikverket att elektrifiera den två kilometer långa järnvägen över hamnens industriområde.
För finansiering av projektet har Gävle Kommun beviljats ett lån på 500 miljoner kronor av Nordiska Investeringsbanken. Investeringen kommer att öka hamnens transportkapacitet med 40 procent. En siffra som motsvarar en godsökning från fem miljoner ton per år till över sju miljoner ton.
Gävle kommun är hundraprocentig ägare av hamnbolaget, som har import- och exportterminaler med regelbundna förbindelser med europeiska hamnar. De blivande förändringarna ingår i hamnens strävan, att bli effektivare och bättre för rederier, kunder och samarbetspartners.
Bredd 126 meter
Inseglingsrännan, som idag inte håller måttet, kommer att breddas till 126 meter och få ett djupgående på 13,5 meter. Planerade åtgärder möjliggör, genom det ökade djupgåendet, att bättre utnyttjande av befintligt tonnage. Detta ska göras genom att öka lastintaget på de större fartygen. Vidare kommer de i dag gällande trafikrestriktionerna, vid till exempel dåliga väderförhållanden, att kunna reduceras. Åtgärderna innebär även, att hamnen kommer att kunna trafikeras av större fartyg än vad dagens farledsdimensioner tillåter. Det innebär även ökat in- och utgående tonnage i hamnen.
För att kunna möta tonnageökningen har det under de senaste två åren byggts magasin om totalt 20 000 kvadratmeter.
Hamnen har ett antal kajer med djupgående från 7,30 meter till 10,10 meter och längsta fartygsländ har Östra kajen med 570 meter.
Muddringsmassor blir till kajer
Parallellt med muddringen av inseglingsrännan kommer de muddermassor, som är förorenade, att tas om hand. Det sker genom invallning inom stensättningar. Där kommer massorna att blandas med flygaska och cement, som sedan stelnar och blir till framtida hamnytor och kajer. Därmed kommer Gävle hamn att kunna utöka hamnens ytor med 400 000 kvadratmeter.
Tidsvinst genom Elektrifiering
Den två kilometer långa järnvägen över Näringens industriområde till Gävle Hamn elektrifieras. Av den beräknade kostnaden på 195 miljoner står Trafikverket för 157 miljoner och Region Gävleborg och Gävle hamn AB för återstående 38 miljoner. Ett nytt anslutningsspår byggs med direktanslutning till hamnen och det är en mångårig efterlängtad åtgärd. Varje enkelresa till och från hamnen beräknas minska med 30 – 45 minuter och för hamnens kunder innebär det en stor kostnadseffektivisering. Projektet blir en nybyggnation och innebär även elektrifiering av befintligt hamnspår, Fredriksskansbanan, från godsbangården i Gävle till hamnens nya bangård.
Bättre logistik
Resultatet blir en förbättrad logistik, då alla godståg kommer att kunna köra direkt till och från hamnen. Detta helt oberoende varifrån de kommer. Problem med växling och byte från el- till diesellok försvinner helt och kommer inte att behövas på godsbangården. Enligt Trafikverkets förstudie ska anslutningen till Gävle Hamn kapacitetsmässigt klara 16 tåg per dygn till och från syd/väst. Till detta skall även läggas cirka åtta tåg per dygn till och från norr.