2011 var det starkaste året hittills för samarbetsorganisationen Kneg, Klimatneutrala godstransporter på väg. Tillsammans åstadkom aktörerna en besparing på 244 000 ton koldioxid.
Resultatet redovisas i en rapport som överlämnas till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
– Det här är ett fantastiskt resultat som vi ska vara stolta över, säger Lars Mårtensson, Volvo Lastvagnar och ordförande i samarbetet Kneg. Det innebär dock inte att vi slår oss till ro, utan arbetet fortsätter med nya krafter.
Under 2011 fortsatte utsläppen av koldioxid från svenska godstransporter på väg att öka, totalt med 70 000 ton. Även om fordon blir allt mer bränslesnåla överskuggas effektiviseringarna av en allt större efterfrågan på transporter.
Kneg menar att för att nå sina egna, Sveriges och EU:s klimatmål krävs politiska beslut och ekonomiska incitament. Man vill se mer samverkan, effektivare transporter och förnybara bränslen.
– Kneg har identifierat ett antal konkreta åtgärder som visar att det är möjligt att nå vårt mål med en halvering av klimatpåverkan från en typisk svensk godstransport till år 2020, säger Lars Mårtensson. Bland annat genom samdistribution, sparsamkörning, förnybara bränslen, effektivare motorer, minskat luft- och rullmotstånd, bättre hjälpsystem, förbättrat underhåll och service samt viktminskningar.
För att Knegs positiva trend ska fortsätta behöver samarbetets utsläppsbesparingar i snitt öka med omkring 26 procent varje år.
– Det är en utmaning, men kraften i frivilliga initiativ byggda på gemensamt formulerade visioner och hög grad av ömsesidigt förtroende underskattas, säger Lars Mårtensson, som hoppas att Knegs åtgärder och projekt kopieras av fler aktörer.
– Bara så kan utvecklingen drivas på och klimatpåverkan från godssidan minskas.