”Svavelkrav på sjöfarten slår mot Sveriges ekonomi”

Foto: sxc.hu
Foto: sxc.hu

EU:s förslag om nya svavelkrav på sjöfart i Östersjön slår mot svensk ekonomi och konkurrenskraft. Det menar Skogsindustrierna som vill ha en längre frist.

– Vi vill sänka svavelutsläppen men anser att det behövs en längre frist. Det handlar om tusentals jobb inom svensk exportindustri, som annars riskerar att slås ut, och investeringar som flyttar till andra länder. Detta samtidigt som miljöproblemen bara flyttar, säger Skogsindustriernas näringspolitiska chef, Mårten Larsson.

Skogsindustrierna pekar på att förslaget innebär en fördyring för svensk skogsindustri om 1,3 miljarder kronor per år, enligt Sjöfartsverkets beräkningar. Kraven införs ensidigt för Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen (det så kallade SECA-området) och kommer att allvarligt skada konkurrenskraften for svenska företag som tävlar på en global marknad.

– Svenska skogsföretag kan inte kompensera för fördyringen genom att ta ut högre priser av kunderna eftersom vi främst konkurrerar med länder utanför Östersjöområdet som alltså inte berörs av detta beslut. De kommer att kunna segla vidare med 3,5 procents svavelhalt i sitt bränsle. Följden riskerar därför att bli att de tar marknadsandelar, vilket innebär att det totalt sett blir större svavelutsläpp, säger Mårten Larsson.

Enligt Skogsindustrierna så riskerar förslaget dessutom att ge negativa miljökonsekvenser genom en ökning av lastbilstransporter på bekostnad av sjöfarten med ökade koldioxidutsläpp som följd.