Gröna flygningar från gate till gate

Foto: sxc.hu
Foto: sxc.hu

Vid Oxford Aviation Academy har anordnat en demonstration av gröna flygningar hela vägen från gate vid Landvetter till gate vid Arlanda. Med hjälp av modern teknik och utökat samarbete beräknas omkring hundra av dessa flygningar genomföras mellan den 15 december och den 31 maj. Det nya sättet att flyga ska reducera utsläpp av koldioxid med 100 – 165 kg per flygning och genomförs inom ramen för samarbetsprojektet Green Connection.

Med den senaste GPS-baserade RNP-AR-tekniken (Required Navigation Performance-Authorization Required) kan inflygningsvägar kurvas och förkortas in till landningsbanan. Navigeringstekniken har mycket hög precision och möjliggör en mer energieffektiv inflygning som minimerar bränsleförbrukning och därmed utsläpp av framförallt koldioxid.

– LFV har under många år arbetat med ett effektivare luftrum med allt från flygvägsförkortningar till bättre tidsstyrning av flygningarna. För oss är det viktigt att bidra till ett effektivt flyg med så liten miljöpåverkan som möjlig. Resultaten i Green Connection visar vad flygbranschen kan åstadkomma när alla aktörer samarbetar med ett mål för ögonen. Överfört i stor skala kan det innebära betydande minskningar av flygets utsläpp av växthusgaser, säger Thomas Allard, Generaldirektör för LFV.

Med Green Connection tar branschen steget fullt ut och gör hela flygningar mer resurseffektiva. Först ut är flygvägen mellan Sveriges två största flygplatser. Efter start på Landvetter låter man planet stiga så snabbt som flygplanstypen tillåter upp till marschhöjd. Väl uppe på marschhöjd går flygplanet kortaste möjliga väg och med optimal hastighet mot Arlanda. Under flygningen kommunicerar flygplanet kontinuerligt sin beräknade flygbana i fyra dimensioner (longitud, latitud, höjd och tid). Informationen analyseras och jämförs med den faktiska flygbanan vilket skapar möjligheter att öka flygets predikterbarhet.

På Arlanda har sedan 2009 så kallade gröna inflygningar utförts, som innebär att piloterna glidflyger med motorerna på tomgång från marschhöjd fram till den allra sista delen av inflygningen. 2010 infördes en ny RNP-AR inflygningsprocedur som möjliggör en kurvad inflygning till Arlandas tredje bana. Nu har ytterligare en kurvad och kortare RNP-AR inflygningsprocedur införts till Arlandas bana 26, som innebär en betydligt kortare väg. Jämfört med den vanliga gröna inflygningen förkortar den kurvade gröna inflygningen flygvägen med drygt 20 kilometer.

– Lyckas man fullt ut tillämpa den senaste navigationstekniken skulle flygvägsförkortningen vid Swedavias flygplatser under ett år motsvara tjugofem flygresor runt jorden. Ett viktigt bidrag till bränslebesparing och minskad, säger Torborg Chetkovich, koncernchef på Swedavia.

Green Connection leds av LFV och genomförs i samarbete med Swedavia, SAS, GE Aviation och Rockwell Collins. Syftet är att fram till år 2020 öka kapaciteten i det europeiska luftrummet, minska flygets miljöpåverkan och halvera kostnaden för flygtrafiktjänst.