Passagerarökning för SAS

Foto: SAS
Foto: SAS

SAS-koncernens totala passagerartrafik, RPK, steg med 7,9 procent i april, jämfört med samma månad i fjol. Det framgår av SAS månadsstatistik. Kabinfaktorn ökade med 1,2 procentenheter till 75,5 procent.

Totalt hade SAS Group 2,3 miljoner passagerare under månaden, 3,4 procent fler än samma månad året innan.

SAS-koncernens yield, intäkten per passagerarkilometer, minskade med -3,8 procent i mars, jämfört med samma månad i fjol. Den så kallade Rask-nivån, ett mått på intäkt per tillgänglig flygstol, var samtidigt ned 0,5 procent.

För april månad spås yield-utvecklingen bli liknande utfallet i mars.

Gensvaret på marknadskampanjer är fortsatt goda och förhandsbokningarna är över föregående års nivå. Däremot är bokningarna för affärsresenärer svagare på vissa rutter, skriver SAS.

"Generellt är marknadstillväxten fortsatt bra, men oförutsägbar på grund av ökad kapacitet på vissa marknader, risker i den globala ekonomin och fortsatt högt bränslepris. Detta leder till osäkerhet för Rasken och yielden framöver", skriver SAS.

SAS upprepar också att det avser att gradvis öka sin kapacitet i takt med säsongsmässig högre efterfrågan.

SAS avser att totalt öka kapaciteten med cirka 5 procent under 2012 jämfört med 2011, i och med att 28 nya flyglinjer kommer att lanseras.

I trafikrapporten för föregående månad skrev SAS att man avsåg att öka kapaciteten med 5-6 procent 2012.

Den fortsatta yieldpress för SAS som förutspås i trafikrapporten för april beror på en tuff konkurrenssituation med en hel del ny kapacitet på marknaden, och en fortsatt osäker konjunktursituation. Det säger SAS IR-chef Sture Stølen till Nyhetsbyrån Direkt efter att bolaget i sin trafikrapport spår en liknande utveckling för yielden i april som i mars, där den gick ned 3,8 procent jämfört med mars 2011.

Han nämner dock två ljuspunkter: Danmark har återhämtat sig jämfört med det svaga 2011, och SAS åtnjuter en högre kabinfaktor än tidigare, vilket håller upp RASK-måttet (revenue per available seat kilometre, intäkt per tillgänglig flygstol). RASK sjönk med 0,5 procent i mars och väntas gå ned ungefär lika mycket i april, det vill säga sjunka mindre än yielden.

"Och det är RASK som är vår huvudindikator och det vi fokuserar mest på. Även om yielden är ned en hel del fyller vi upp flygplanen bättre och tål därmed yieldpressen mer", säger Sture Stølen.

I övrigt säger han att SAS långlinjetrafik går fortsatt starkt, och att den i mars introducerade rutten till Shanghai har börjat bra med en kabinfaktor på över 75 procent.
(Nyhetsbyrån Direkt)