Shipping- och logistikkoncernen DFDS uppvisade ett rekordresultat för 2011 på 742 miljoner danska kronor före skatt. Omsättningen ökade med 18 procent till 11 625 miljoner danska kronor. Även rörelseresultatet före extraordinära poster ökade med 18 procent till 1 495 miljoner danska kronor.
Det är bland annat de förbättrade marknadsförutsättningarna i Nordeuropa, Östeuropa och Ryssland som har drivit framgångarna och lett till fortsatta vinster för fartygstransporterna i Östersjön. Godstrafiken mellan Göteborg och England försvagades däremot något under 2011.
Sammanlagt uppgick DFDS uppgångar i Östersjön till 17,7 procent för godstrafik och 5,5 procent för passagerartrafik.
– Störst var framgångarna på vår rutt mellan Karlshamn och Klaipeda som med investering i nya, större fartyg, en allt ökande lastbilstrafik och 115 000 passagerare i ökande grad har etablerat sig som en av de viktigaste rutterna mellan Skandinavien och de baltiska länderna. I oktober övertog DFDS dessutom rutten mellan Kapelskär och Paldiski i Estland, säger Anders Refsgaard, som ansvarar för DFDS verksamhet i Östersjön.
Bolagets trafik på den stora godsrutten mellan Göteborg och Belgien har också uppvisat en bra utveckling, upp 7,2 procent, medan tendensen i trafiken mellan Sverige och England var svagt vikande. Dessa rutter betjänar såväl speditionskunder som en rad stora svenska industrikoncerner på Sverige-Belgien, med tonvikt på bilindustrin, och på Sverige-England med tonvikt på pappersindustrin.