Den blivande dragningen av E4 förbi Sundsvall har påbörjats. Kostnaderna för hela projektet, där bl. a. en 2 109 meter lång bro över Sundsvallsfjärden ingår, blir 4,6 miljarder kronor i 2011 års penningvärde. Själva bron, som får fyra filer samt cykel- och gångbanor, betingar ett pris på drygt 1,5 miljard.
Hela projektet sträcker sig från Skönsberg på Sundsvallsfjärdens norra strand till Myre strax söder om Njurunda kyrka. Förutom bron över fjärden innehåller projektet ytterligare ett 30- tal vägbroar, bland annat en 400 meter lång bro över Ljungan uppströms den nuvarande.
Bron över Sundsvallsfjärden kommer utöver två landstöd, att vila på 10 pelare. Brons segelfria höjd blir drygt 31meter vid medelvattenstånd. Själva brobanan över fjärden blir 1 420 meter lång och den kommer att bestå av en stållåda, som vid landfästena övergår till cirka 300 meter långa betongbrodelar.
Fjärden är i genomsnitt 10 meter och ner till berg är det som mest 45 meter. För grundläggningen av de 10 mellanstöden kommer spontlådor att byggas. Ur dessa kommer sedan löst material att grävas bort, varefter de fylls med friktionsjord, som packas innan en betongplatta gjuts fast i lådan. De upp till 33 meter höga brostöden byggs sedan upp på dessa plattor.
Kläs med betongelement
– På var sin sida om stålbron kommer betongbroarna att kläs in med betongelement. Med sin storlek och arkitektoniska formspråk kommer de att ge bron ett massivt intryck, säger projektledare Magnus Borgström, Trafikverket. Det blir dessutom en kontrast till mellanstödens mer luftiga utformning.
Brons 2 109 meter kan ses som fem broar på rad med den tidigare nämnda mittersta delen i stål. De övriga fyra består av landfästen samt passager över två underliggande cirkulationer vid trafikplatserna Skönsmon och Skönsberg. Ytterligare två broar knyter ihop en gång- och cykelbana, som kommer att gå på brons västra sida, med det befintliga cykelvägnätet i Haga och på Skönsmon.
– Landfästena blir en teknisk utmaning att bygga, fortsätter Magnus Borgström. Svåra vinklar för formsättning där det skall tas hänsyn till på- och avfartsramper, broar samt flera passager genom landfästena vad gäller både befintliga vägar och järnväg. Något som innebär extra mycket jobb för entreprenörerna.
Sex körfält
Bron får sex körfält vid på- och avfarterna och bredden blir som mest 35 meter. Brobanan avsmalnar mot mitten till 21,5 meter. Något som ställer den tyske entreprenören av brobanan inför en stor utmaning. Inte två tvärsnitt på bron är lika. Utöver detta smalnar brobanan av och kommer att passera över fjärden i en mjuk båge i både sid- och höjdled.
Stållådan görs i mindre delar i Tyskland och sänds därifrån till Stettin i Polen för hopsvetsning till över 2 000 ton tunga delar om 120 – 160 meter. Dessa transporteras sedan på pråm till Sundsvall och allt sker efter ett noggrant logistiskt monteringsschema.
– Första facken, som ligger över land kommer att monteras på plats. Övriga nio kommer att lyftas upp med hjälp av vinschar och tillfälligt byggda lyfttorn, säger Magnus Borgström.
Över den blivande bron kommer det att bli vägavgifter för den tunga trafiken. Avgifternas storlek kommer att variera efter bland annat fordonens vikt och miljöklass.
Ny E4-sträckning
Omläggningar av trafiken har skett på båda sidor av Sundsvallsfjärden både vad gäller E4 och lokala vägar. Mellan 30 – 35 000 fordon per dygn passerar E4 genom staden och för trafikanterna är den blivande bron och dess vägsträckning efterlängtad. Den blivande E4- sträckan kommer att bli 20 km lång och kommer mestadels att gå genom skogs- och odlingslandskap.
Därmed kommer den nuvarande sträckan Njurundabommen - Sundsvall med sina fartbegränsningar och rödljusförsedda stopp att bli ett minne blott. På sträckan kommer fem planskilda trafikplatser och 33 broar att byggas. När allt detta står klart kommer E4- trafiken söderifrån att ledas in på den nya sträckningen i Myre strax söder Njurunda kyrka. Därifrån blir det sedan raka spåret utan vägkorsningar upp till Midlanda flygplats.
Terrassering av vägbanorna
Många bergskärningar görs längs vägsträckan och förbi hällmarkerna vid Fläsian och här kommer körbanorna att terrasseras. Ett mindre ingrepp i miljön som kommer oavsett körriktning, att möjliggöra för trafikanterna att ta del av den vackra havsutsikten. Här kommer norrgående körfält att ligga lägre än det södergående.
Vid den blivande avfarten, Skönsmon, söder om bron, kommer E4- sträckningen att passera endast några meter från ostkustbanans banvall. För att stadga upp denna har en Gabionmur med inspektionsluckor byggts och här kommer nu schaktarbetena snart att påbörjas.
20- årig totalentreprenad
På sträckan Myre – Skönsmon prövar Trafikverket en ny entreprenadform. I totalentreprenaden ingår nämligen även drift- och underhåll under en tid av 20 år.
– Valet av entreprenadform och att låta drift- och underhållet ingå gjordes för att utmana entreprenörernas kreativitet, säger projektets informatör Ulf Carlsson. I förlängningen är förhoppningen den att det skall bidra till att det blir mer väg för pengarna.
Den blivande vägsträckningen är mycket efterlängtad av både de boende längs den nuvarande dragningen och framför allt av yrkestrafiken. Förutom miljövinster när den tunga trafiken lyfts bort från Sundsvalls centrum, blir det en säkrare och snabbare väg söder om staden. Något som kommer att förkorta både res- och transporttider.
Den nuvarande starkt trafikerade E4 med tillåtna farter på 50- respektive 70 km/tim på sträckan Sundsvall – Njurundabommen är en enda stor trafikpropp. Dessutom tillkommer att otal trafikljus, men bilisterna får hålla ut. Om några år är allt detta borta till allas glädje.