Planer på direktlinje mellan Göteborgs hamn och Kina

Foto: Göteborgs Hamn
Foto: Göteborgs Hamn

Sex av världens största rederier att de går samman för att starta nio nya fartygsslingor mellan Asien och Europa. En av slingorna kommer att anlöpa Göteborgs hamn. Det innebär en ny direktlinje mellan Skandia Container Terminal i Göteborgs hamn och flera destinationer i Fjärran Östern.

 – Det här är ett mycket efterlängtat och positivt besked. Vår terminal är väl rustad för att ta hand om ytterligare direktanlöp. Allt är ännu ej klart och rederibranschen är mycket konjunkturkänslig, men vi hoppas givetvis att planerna fullföljs, säger Sven Porelius, vd för Skandia Container Terminal. 

Göteborgs hamn har redan idag fyra direktlinjer till andra världsdelar för containertrafik. Med ytterligare direktanlöp, i kombination med sedan tidigare väletablerade feederkunder, stärker Skandia Container Terminal sin position som Skandinaviens största containerhamn.

Slingan planeras att starta i april 2012 av en nybildad rederiallians kallad G6. Den består av rederierna APL, Hyundai Merchant Marine, MOL (Mitsui O.S.K Lines), Hapag-Lloyd AG, NYK (Nippon Yusen Kaisha) och OOCL (Orient Overseas Container Line).

I ett pressmeddelande presenterar den nya alliansen nio nya slingor mellan Europa och Fjärran Östern. Göteborg ingår i den tredje slingan som ser ut som följer:

Shanghai – Ningbo – Södra Kina – Singapore – Tanger – Rotterdam – Bremerhaven – Gdansk – Göteborg – Rotterdam – Jeddah – Singapore – Södra Kina – Hong Kong – Shanghai.

Skandia Container Terminal i Göteborgs hamn, som i januari 2012 tas över av APM Terminals, är den enda terminal i Sverige som har kapacitet nog att ta emot de allra största containerfartygen, sådana som ofta sätts in på direkttrafiken mellan norra Europa och Fjärran Östern.