Oslo Lufthavn, Gardermoen är Norges viktigaste såväl nationella som internationella resenärsknutpunkt. Men i takt med ökad trafik håller flygplatsen nu på att slå i kapacitetstaket. För att möta den ökande efterfrågan expanderar nu Oslo Lufthavn sitt terminalområde med 117 000 kvadratmeter, vilket bl.a. inkluderar 34 nya incheckningsdiskar, en ny flygpir med ytterligare flyguppställningsplatser samt en ny bagageanläggning. Byggprojektet, med en budget på 12,5 norska miljarder, ska slutföras 2017.
Oslo Lufthavn, Gardermoen, knappt fem mil norr om Oslo, är en relativt ung flygplats. Det var år 1998 som den tog över rollen som huvudstadens internationella flygplats efter Fornebu som då hade gjort sitt och lades ner, bland annat på grund av kapacitetsbrist, säkerhetsskäl och miljöorsaker.
Nordens näst största flygplats
Idag hanterar Oslo Lufthavn cirka 20 miljoner passagerare årligen och detta gör den till Nordens näst största flygplats efter danska Kastrup. De höga passagerarsiffrorna har till stor del att göra med Norges bergiga och avlånga karaktär. De givna naturförutsättningarna har helt enkelt gjort att landets invånare flyger frekvent inrikes.
- Cirka hälften av våra passagerare flyger inom landet och de viktigaste inrikesdestinationerna är Bergen, Trondheim, Stavanger och Tromsö, säger Jo Kobro, informationschef på Oslo Lufthavn.
Totalt trafikerar Oslo Lufthavn 141 destinationer varav 27 är inrikes.
De viktigaste utrikesflygplatserna är skandinaviska Köpenhamn respektive Stockholm följt av London och Amsterdam.
Snabbtågsförbindelse
Ett annat viktigt skäl till Gardermoens popularitet torde vara den snabba förbindelsen till Oslo C. I samband med flygplatsbyggandet anlade man nämligen också en direktjärnväg till flygplatsen. Sex gånger i timmen kan man på 19 minuter ta sig mellan den norska huvudstadens centralstation till Oslo Lufthavn med ”Flytoget”
Utbyggnad 2009
Men populariteten har dock ett pris i form av kapacitetsbrist och så sent som 2009 var man tvungen att bygga ut terminalen i sin östra del för att kunna hantera de ökade passagerarströmmarna. Och nu är det alltså åter dags med en ytterligare utbyggnad. Med den nya ombyggnaden ska flygplatsen år 2017 ha en kapacitet på 28 miljoner passagerare per år mot idag cirka 23 miljoner.
Integrerad med gamla terminalen
Utbyggnaden kommer att anpassas till flygplatsens nuvarande karaktär som bygger på generöst tilltagna ytor av naturmateriel med glas, sten och trä i fokus. De nya ytorna kommer också att vara väl integrerade med den gamla terminalen och järnvägsstationen kommer att ligga mitt emellan den nya och existerande ankomst- och avgångshallen.
Terminalen får efter utbyggnaden en ny avgångs- och ankomsthall med 34 nya incheckningsdiskar och en ny bagagehanteringshall. Därtill utökas säkerhetskontrollen med 12 nya slussar som kommer att ligga i direkt anslutning till de befintliga. Passagerarna kommer att får korta gångavstånd till både inrikes- och utrikesflyg.
Det byggs även en ny pir på 63 000 kvadratmeter för nya uppställningsplatser för såväl inrikes- som utrikesflyg.