”Framtidens utmaningar är vattenlösliga”

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Foto: Christer Wiik

Trafikslagsövergripande planering, fyrstegsprincipen och miljön. Om detta handlade Trafikverkets första hearing om inriktningsplaneringen 2018-2029 som nyligen arrangerades.  Ostkusthamnar i Samverkan fanns representerade på plats och tar med sig att många av framtidens utmaningar är vattenlösliga.

Trafikverket lägger nu planerna för transportinfrastrukturplaneringen för perioden 2018-2029. För att göra detta har man sammankallat till två hearings, varav det första hölls igår. Beslutsfattare och aktörer för infrastruktur och transporter inom näringsliv, intresseorganisationer, verk och myndigheter träffades för att diskutera framtidens infrastruktur.

En av de stora huvudpersonerna var Lena Erixon, nytillträdd generaldirektör för Trafikverket. Hon slog fast att godstransporterna beräknas öka med 50 % mellan 2010 och 2030. Detta kombinerat med ett koldioxidneutralt Sverige till 2050 och ökade underhållskostnader för järnvägen ställer krav på politiker att fatta tuffa beslut om nya styrmedel till infrastrukturen. Erixon konstaterar att ”förväntningarna är enorma, investeringsmedlen är begränsade och gapet mellan förväntningar och den ekonomiska verkligheten är stort”. Med andra ord är utmaningarna många.

Hon ser dock med tillförsikt på framtiden. Bland annat för att det verkar finnas en tydlig samstämmighet i branschen kring Trafikverkets fyrstegsprincip, alltså den princip som säger att infrastrukturutmaningar initialt ska lösas genom att utnyttja befintlig infrastruktur på ett mer effektivt sätt och först när detta inte är tillräckligt ska man bygga om och bygga nytt. Principen är alltså en trappa där lösningarna blir dyrare och mer komplicerade ju högre upp i trappan man kommer.

Ett sätt att applicera fyrstegsprincipen på transportsystemet är att öka den trafikslagsövergripande planeringen i allmänhet, och att involvera sjöfarten på ett bättre sätt i den nationella transportkedjan i synnerhet. I sjöfarten finns kapacitet som inte utnyttjas – och detta vill Lena Erixon se ändring på.

Erixon avslutar med att öppna upp för fortsatt dialog med branschföreträdare. Hon och hennes medarbetare kan se fram emot en inbjudan till ett sådant möte inom kort.