Sparrow Aviation kommer från och med oktober att ta resenärer från Halmstad till Arlanda och till Tysklands huvudstad Berlin. Målsättningen är att bygga upp resandet till Arlanda igen medan rutten till Berlin ska föra Halmstad närmare Europa.
Sparrow Aviation kommer att trafikera flygningarna med sin samarbetspartner Danish Air Transport. Det svenska bolaget Sparrows koncept handlar mycket om att flyga från regionala flygplatser och jobba nära tillsammans med det lokala näringslivet för att förbättra regionens flygförbindelser inom Sverige och Europa.
Sträckan Halmstad-Arlanda kommer att trafikeras med två turer om dagen på vardagarna, och en tur på söndagar. Sträckan har inte trafikerats sedan den 18 juni, då Nextjet la ner sin flygtrafik.
‒ Vi vet sedan tidigare att det finns ett stort intresse för att flyga till Arlanda om det finns en bra tidtabell som gör det möjligt att resa vidare, både inom Sverige och ut i världen. Att flygplatsen nu återigen kan erbjuda trafik både till Arlanda och Bromma tror jag stärker både näringslivet och besöksnäringen i regionen, säger Magnus Edman, vd för Halmstad City Airport.
‒ Att starta upp på Halmstad City Airport ligger helt i linje med vår strategi att växa vårt linjenät i södra Sverige. Vi är glada att kunna komplettera nuvarande trafik med avgångar till Stockholm Arlanda samtidigt som vi fortsätter att erbjuda regionala flygplatser och dess resenärer en mer direkt väg ut i Europa, säger Richard Franck, vd för Sparrow Aviation.
Resenärer kommer också att ha möjlighet att enbart flyga till och från Kalmar. Det gör att flygplatsen utökar från en linje till fyra. Tillsammans med chartertrafiken gör det att Halmstad City Airport erbjuder fler möjligheter än någonsin tidigare.