Dags för högre inblandning av biodrivmedel

Gustav Melin, vd i Svebio. Foto: Svebio

Skatten på biodrivmedel vid inblandning över 5 volymprocent i bensin och diesel tas bort. Enligt Svebio så öppnar detta för en högre inblandning av etanol i bensin och biodiesel i diesel.

– Drivmedelsföretagen måste nu planera för att höja inblandningen. Mer biodrivmedel i all bensin och diesel är ett bra sätt att snabbt minska klimatpåverkan från trafiken, tillsammans med introduktion av rena och högblandade biodrivmedel. Man bör nu se till att all svensk 95-oktanig bensin får 10-procentig etanolinblandning, säger Gustav Melin, vd i Svebio.

Sedan flera år finns det EU-direktiv som tillåter inblandning av bioetanol i bensin upp till 10 procent, där även biometanol tillåts upp till 3 procent. Finland, Frankrike och Tyskland var några länder som först införde detta och senast har Danmark tagit steg mot E10.

Förslaget om att ta bort skattebromsen för låginblandning av biodrivmedel finns i den lagrådsremiss som regeringen publicerade 25 juni. Skatteförändringen kommer att finnas med i höstens budget. Huvudregeln är att alla biodrivmedel är skattebefriade. Men sedan 2011 gäller att biodrivmedel, med undantag för HVO, beskattas i låginblandning utöver en viss nivå. Dessutom finns från årsskiftet en särskild skatt på biodiesel.

– Sverige har redan idag den högsta andelen förnybara drivmedel i transportsektorn i EU, cirka 12 procent 2014. Men det är fortfarande långt till målet 2030 om en fossiloberoende transportsektor, säger Gustav Melin.

– Med den här skatteförändringen skapas förutsättning för att ytterligare öka andelen förnybara drivmedel. Tyvärr motverkas den här positiva åtgärden av att regeringen samtidigt höjer skatten på biodiesel och inför en ny skatt på etanol med anledning av EU-kommissionens tolkning av EU:s statsstödsregler. Sverige kan använda mer etanol, som är det största biodrivmedlet på global nivå, och dessutom har en låg produktionskostnad.