Den snabba utvecklingen av elbussar öppnar helt nya möjligheter för en miljövänlig kollektivtrafik. En utbyggnad av ett system med elbussar leder till lägre kostnader och snabbare byggtid i jämförelse med dyra spårvagnslösningar. Det menar Stockholms Handelskammare.
– Elbussar är framtidens kollektivtrafik eftersom de är miljövänliga, tysta och flexibla. Att göra en storskalig utbyggnad av spårvägssystemet är inte ekonomiskt försvarbart och därför borde alla sådana planer läggas i malpåse, säger Anna Wersäll, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.
Stockholms Handelkammare menar att den snabba utvecklingen av elbussar öppnar helt nya möjligheter för en miljövänlig kollektivtrafik. Genom att investera i elbussnät kan man utnyttja befintliga gator och vägar på ett smart sätt istället för att bygga dyra spår.
Att bygga och driva fyrans buss som spårväg blir fyra till sex gånger dyrare än med en ny elbusslinje. Handelskammaren anser därför att utredningen om att göra stombusslinje fyra till spårväg bör stoppas innan den kostar en enda krona.
Då underhållskostnaden för spårväg är tio gånger högre än för elbuss så menar Stockholms Handelskammare att Spårväg City bör läggas ned och ersättas med elbussar. Planerna på förlängning till Ropsten bör stoppas. Handelskammaren anser även att Spårväg Syd blir bättre som kapacitetsstark busslinje samt att Tvärbanan till Kista blir för dyr och bör göras om till busslinje.
– Kollektivtrafikresandet i Stockholmsregionen måste öka. En modern region måste ha en miljövänlig och kostnadseffektiv kollektivtrafik. Elbussar uppfyller dessa kriterier, säger Anna Wersäll.