Miljöfördelar, blixtsnabba montage och konkurrenskraftig teknisk prestanda är tre orsaker till att träbroar blir ett allt vanligare inslag längs vägar och järnvägar. Träbroleverantören Martinsons bygger broar för såväl tung trafik som gång- och cykelbroar och skidbroar.
Ett av de senaste uppdragen för Martinsons gäller bygget av två gång- och cykelbroar, med längden 120 respektive 210 meter, där Peab Anläggning är beställare. Broarna byggs över järnvägslinjen Nynäsbanan mellan Älvsjö och Nynäshamn, där Trafikverket just nu bygger dubbelspår mellan Hemfosa och Tungelsta.
– Trafikverket ville redan från början bygga i trä, vilket alltid glädjer oss. Det visar att vårt långsiktiga arbete för att öka kunskapen om fördelarna med träbroar ger effekt, säger Jens Karlsson, försäljningsingenjör broar på Martinsons.
Broprojekten kommer att starta under nästa år och båda broarna levereras under 2016.
Gång- och cykelbro över E18
En av fördelarna med broar i trä är snabba montage. Något som är särskilt viktigt då broar byggs över eller längs med tungt trafikerade leder. Ett svårslaget montage som Martinsons genomfört är det av en 32 meter lång gång- och cykelbro över motorvägen E18, nära Ölme i Kristinehamns kommun. Då behövde vägen inte stängas av mer än cirka 30 minuter.
– Det handlar mycket om planering, men också om att vi genom vårt industriella byggsätt kan leverera mer eller mindre helt färdigtillverkade broar till broplatsen, säger Jens.
I Ölme gjöts betongstöden i förväg, utan ingrepp i trafiken. När det var dags att montera bron placerades en kranbil på en del av den 2+1-filiga vägen, samtidigt som trafiken fortsatte att flyta. Under kvällen genomfördes förberedande arbeten, samtidigt som broplattan väntade på en lastbil, cirka en kilometer från broläget. Mitt i natten stoppades trafiken helt då lastbilen körde fram till byggplatsen och bron lyftes på plats.
– Korta stopp vid montage är viktigt för många beställare. Längre uppehåll innebär ofta anläggning av provisoriska vägar, vilket kan innebära avsevärt ökade kostnader. Dessutom ger förseningar och långvariga stopp samhällsekonomiska förluster, säger Jens.
Trafikverket förespråkade vägbro i trä
Samma fördelar gäller för vägbroar. Martinsons har under de senaste åren bland annat byggt en 31 meter lång vägbro i Mölntorp utanför Västerås, vilken ersatt den tidigare överbyggnaden i stål och trä. Trafikverket förespråkade trä som byggmaterial både för att det skulle smälta in väl i den omgivande miljön och för dess tekniska fördelar.
– Egentyngden är mindre hos en ny träbro jämfört med en ny betongbro vilket gjorde att den befintliga underbyggnaden kunde bibehållas. Valet av träbro blev både estetiskt och ekonomiskt mest fördelaktigt, sa Martin Larsson, projektledare på Trafikverket i samband med beställningen. Träbron, som har en teknisk livslängd på 80 år, levererades till byggplatsen i block som på plats spändes ihop till en broplatta.
– Vi kunde konstruera, tillverka och montera bron på nio veckor, och själva montaget tog inte mer än tre dagar, säger Jens.
Miljöfördelar
Det går heller inte att komma ifrån att trä har stora miljöfördelar jämfört med broar i stål eller betong. Till bron i Mölntorp så användes 99 m3 limträ, vilket binder 75 ton koldioxid under brons livslängd. Faktorn blir särskilt viktig då vi tar i beaktande att den svenska byggsektorn står för cirka 20 procent av alla klimatutsläpp och att den globalt står för mer än en tredjedel.
– Vi bygger med det enda förnybara byggmaterialet, vilket vi är mycket stolta över. Eftersom vi dessutom kan erbjuda broar med hög prestanda och gärna tar oss an utmaningar som ställer höga krav på oss som företag så fortsätter vi också vinna mark, förklarar Jens.
Världsunik bro
Att ta sig an pionjärprojekt och skapa utmanande träkonstruktioner är något som kännetecknar Martinsons. Det västerbottniska träförädlingsföretaget har drivit utvecklingen inom träbyggandet framåt under många år och står bland annat bakom världens högsta trähus i Sundbyberg – ett åttavåningshus helt byggt i trä som levererades till Folkhem.
När det handlar om broar finns flaggskeppsprojektet närmare hemmaplan – i Skellefteå. Där har Martinsons byggt Älvsbackabron, en slank snedstagsbro som är Nordens längsta med en spännvidd på hela 130 meter.
– Det handlade mycket om att vi inte ville sätta ut några stöd i den strida Skellefteälven. Det i sin tur gjorde att vi kunde undvika dyra grundläggnings- och montagekostnader, säger Jens.
Bron transporterades från Martinsons träbrofabrik i fem delar, förberedd för el, vatten och avlopp, för att sedan lyftas på plats med kran. Med 130 meter mellan stödpunkterna och just över 4 meter på bredden så är bron en mycket slank konstruktion.
De två pylonparen, byggda i limträ, har en höjd på 23 meter. Från varje pylonpelare har fyra stålstag med diameter mellan 45 och 63 millimeter kopplats till brobanan och två stag med diametern 80 millimeter till bakåtförankringen på land. Själva brobanan är uppbyggd av två längsgående primärbalkar i limträ med tvärsnittsdimension 645x1125 millimeter, som levererats till byggplatsen i 27 meter långa sektioner. Dessa har skarvats momentstyvt till en kontinuerlig 130 meter lång balk.
Landmärke
Bron har snabbt blivit ett av Skellefteås främsta landmärken och har lockat konstruktörer och samhällsbyggare från hela världen.
– Det är ett projekt vi är väldigt stolta över, som visar vad som är möjligt. Samtidigt så är vi noga med att vi inte ska genomföra spektakulära projekt bara för sakens skull. Det är minst lika viktigt att vi nu har tagit fram standardbroar som är enkla att beställa och där vi ser att det finns en stor efterfrågan, menar Jens.