Personer med synfältsbortfall hoppas på körkort

Foto: Brian Rogers
Foto: Brian Rogers

VTI håller på att utveckla en ny simulatorbaserad testmetod som ska kunna användas för att bedöma om individer med synbortfall kan kompensera för sitt bortfall och köra lika säkert som personer utan synfältsbortfall.

Det finns en rad olika orsaker till varför synfältet kan vara begränsat. Det kan till exempel  bero på stroke, diabetes och glaukom.

Tidigare har Transportstyrelsen hänvisat till en möjlighet att göra ett test i en körsimulator i Norge. Ett positivt test kunde bidra till en beviljad dispens. Sedan ett par år finns det inte längre möjlighet till det då man har slutat med testerna i Norge. Transportstyrelsen har därför gett VTI i uppdrag att utveckla en ny simulatorbaserad testmetod som skulle kunna användas för att undersöka om individer med synbortfall kan kompensera ocj köra lika säkert som personer utan synfältsbortfall.

Metoden består dels i en simulatorkörning i olika miljöer: landsväg, motorväg och stad med olika mer eller mindre kritiska situationer samt en rad kognitiva tester. För att kunna göra eb korrekt bedömning så behöver man ha referensdata från jämförbara personer som inte har synfältsbortfall.

Nu under vintern pågår datainsamling för att bygga upp en referensdatabas. När detta är färdigt kommer metoden att utvärderas med en mindre grupp personer med olika synfältsbortfall. Därefter räknar VTI med att komma igång med regelrätta tester av personer som vill söka dispens. I dag finns det drygt 350 personer med synfältsbortfall som har anmält sitt intresse för att genomföra ett test hos VTI.