Näst högsta antalet utställare i ILA:s historia

Tysklands Förbundskansler öppnar årets ILA. Foto: ILA
Tysklands Förbundskansler öppnar årets ILA. Foto: ILA

Flygmässan ILA, som pågår i söder om Berlin, är modernare och mångsidigare än någonsin tidigare. 1203 utställare från 40 länder presenterar tekniska innovationer och 300 flygplan, allt ifrån klassiska flygande maskiner till transport- och passagerarplan med senaste högteknologiska lösningar.  Cirka 200 000 besökare väntas till ILA under mässans fem dagar.

I samband med 60 konferenser debatteras strategisk marknadsutveckling och trender. Den 20 maj öppnades ILA av tyska förbundskanslern Angela Merkel, som sedan gick runt på mässan. ILA 2014 organiseras gemensamt av de tyska Aerospace Industries Association (BDLI) och Messe Berlin GmbH.

På mässan presenterades två helt nya modeller av Airbus under beteckningarna A380 och A400M. Dessutom visades testmodellen A350 (MSN 4). Dessa modeller kommer att vara extremt effektiva med 25 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med tidigare Airbusgenerationer. 

A350s bredare flygkropp bidrar till generöst utrymme för passagerare i samtliga klasser med ”bara” nio (18 tums) säten i bredd som standard även i ekonomiklassen. Modellen A400M kommer enligt branschens kännare att bli en verklig skyarnas joker och lufttransportresurs ifråga om militära och humanitära insatser.

Under tidigare år har olika grupper av fredsaktivister demonstrerat utanför ILAs entré. Protesterna har riktat sig mot att en tredjedel av alla plan på ILA används för militära ändamål.  I år saknas dessa aktivister. Förmodligen ett tecken på konflikten mellan Nato och Ryssland orsakat av annexionen av Krim. Mässarrangörerna säger att ”det handlar i första hand om presentation av industriell produktion och innovativ teknologi”.

Den 24 maj kommer jättelika Airbus Beluga, transportplan med stort T, att besöka mässan. Liksom tidigare år företräder många flygplan det amerikanska flygvapnet. De inkluderar ett Lockheed Martin C-130 J Hercules transportflygplan, samt ett C-17 Globemaster III, som döptes till ”Spirit of Berlin" strax före ILA 1998 för att fira femtioårsdagen av Berlins Luftbro under Kalla kriget.

Dessutom presenteras helikoptrarna Boeing UH - 60L Black Hawk och Boeing Apache AH - 64D, både och jaktplanet Lockheed Martin F-16. Höjdpunkten i presentationen av den tyska krigsmakten, Bundeswehr, består av "Willfire 2014", en märklig show av flygande färdigheter. Fyra Tornados, två Eurofighters, två tigrar, en CH-53, en Transall och Airbus A310 MRTT tankplan är i luften i cirka 20 minuter samtidigt i en imponerande uppvisning av militärt samarbete.

Den första ILA-utställningen ägde rum i Frankfurt am Main 1909 vilket blev en stor framgång och följdes upp 1912 med Allgemeine Luftfahrzeug-Ausstellung (ALA) vid Zoologischer Garten i Berlin. Första världskriget gjorde att nästa utställning dröjde fram till 1928, återigen i Berlin. Först på 1950-talet började man återigen arrangera en stor flygmässa. 1957 började man arrangera mässan på Hannovers flygplats Langenhagen och 1978 tog man namnet Internationale Luftfahrtausstellung och började använda förkortningen ILA. 1990 arrangerades mässan för sista gången i Hannover och från 1992 har den arrangerats i Berlin.