Stora intäkter på trängselskattens avgift

Foto: Trafikverket
Foto: Trafikverket

213 miljoner kronor bara i fjol - och 676 miljoner på fem år. Staten drar in storkovan på trängselskattens kritiserade tilläggsavgifter.

Och trots förslag om förmildringar fortsätter regeringen att svälja pengarna.

- Om du missar att betala en skatt på tio kronor får du genast en straffavgift på 500 kronor. Påslaget är 5 000 procent för en enda dag. I alla andra verksamheter skulle det kallas ocker, säger Jon Stenbeck, Motormännens informationschef, till TT.

I fjol infördes trängselskatt även i Göteborg och tilläggsavgiften för obetald skatt blev en ännu större statlig mjölkkossa. Då steg intäkterna, medräknat tilläggsavgifterna för skattebeslut i Stockholm, till 212,7 miljoner kronor - från 104 miljoner 2012, visar statistik TT tagit fram från Transportstyrelsen.

Att banka till med 500 kronor direkt efter en dags försenad betalning har kritiserats av Skatteverket och Transportstyrelsen samt av bilisterna och deras organisationer.

2009 ifrågasatte även regeringen om summan står i proportion till förseelsen och i fjol föreslog så en statlig utredning att ett mildare system införs från den 1 januari i år.

Redan nu finns beslut om att själva skattebeloppen i Göteborg ska höjas nästa år. I februari i år föreslog regeringen också att trängselskatten i Stockholm höjs kraftigt 2016 och att trängselskatt då även införs på Essingeleden.

Men ett beslut om ändrad tilläggsavgift, vilket kan minska intäkterna, fortsätter dröja. Regeringen - som sedan 2009 nu har tuggat i sig 676,3 miljoner kronor på avgifterna - har dragit frågan i långbänk.

- Ansvariga politiker måste omgående göra något åt det här, säger Stenbeck.

Oklart hur länge

Finansdepartementet uppger för TT att frågan ännu bereds, men har ingen prognos om hur länge.

Stenbeck kallar totalsummorna "häpnadsväckande" och "ytterligare ett sätt att straffa Sveriges bilister".

- De här summorna tyder ju på att det är en bra mjölkko som går rakt in i statens svarta budgethål. Pengarna borde öronmärkas för bättre och säkrare vägar men vi ser faktiskt inga sådana resultat.

TT: Tror du regeringen ser det som en för viktig intäkt för att släppa?

- Man kan ju misstänka det när man ser hur stora summor det är.

(TT)