Täby kommun överklagar beslutet från Mark- och miljödomstolen om att så långt som möjligt förbjuda rak inflygning över Upplands Väsby och istället öka andelen kurvade inflygningar över Täby. I Täby oroas kommun och invånare av höga bullernivåer.
I Swedavias ansökan om nytt miljötillstånd för Arlanda från 2018 till 2038 fanns en ambition att minska bullret över centrala Upplands Väsby. Detta genom att styra om en del inflygning över andra kommuner. Mark- och miljödomstolen valde att gå längre och i princip förbjuda rak inflygning över Upplands Väsby, utom när säkerhetsskäl tvingar till det. Det är denna del av beslutet som Täby överklagar.
Täby kommun anser att frågan om hur beslutet påverkar Täby och vilka bullernivåer som kan förväntas, inte har utretts tillräckligt. Kommunen menar även att domen bygger på det felaktiga antagandet att den hittills enda godkända kurvade inflygningsvägen, som går över Täby, inte berör tätorter.
– Vi är inte övertygade om att man klarar gällande bullerriktvärden i de bostadsområden som kan komma att beröras, säger Täbys miljöchef Gregor Hackman.
Också ur ett regionalt planeringsperspektiv anser kommunen att denna del av beslutet är tveksam. Täby växer och det byggs för fullt. Om flygtrafiken plötsligt i oanad omfattning leds in över kommunen anser man att det kan få förödande konsekvenser för utvecklingen och boendemiljön.
– Det är självklart och oundvikligt att Täby alltid i viss utsträckning kommer att överkorsas av flygplan på väg till Arlanda, säger Leif Gripestam (M), kommunstyrelsens ordförande i Täby. Däremot är det oacceptabelt att flytta över alla raka inflygningar över Upplands-Väsby till Täby vilket Miljödomstolens beslut innebär. Särskilt som Miljödomstolens beslutsunderlag förefaller vara undermåligt då Täby inte klassas som tätort. Att flytta buller från en plats till en annan är fel.