Sundsvallsbron snart sammansatt

Två brolådor återstår på Sundsvallsbron och den sista beräknas kunna lyftas på plats i början av februari. Foto: Dan Wikner
Två brolådor återstår på Sundsvallsbron och den sista beräknas kunna lyftas på plats i början av februari. Foto: Dan Wikner
Vy över Sundsvallsbron och E4 förbi Skönsberg (fotomontage) Foto: Bergslagsbild. Montage: Ramböll
Vy över Sundsvallsbron och E4 förbi Skönsberg (fotomontage) Foto: Bergslagsbild. Montage: Ramböll

Endast två brosektioner återstår att montera av den blivande 2 109 meter långa bron över Sundsvallsfjärden. Hösten stormar har gjort att lyftet av de två sista sektionerna har skjutits fram något. I övrigt råder full aktivitet både på bron och i dess brolåda.  

Bron är en del av det stora E4 -projektet från Skönsberg i norr till Myre i söder.

Redan nu är bron ett mäktigt blickfång för förbipasserande på nuvarande E4 genom Sundsvalls centrum. Av brons längd på 2 109 meter går cirka 1 400 meter över Sundsvallsfjärden. Den sista av de totalt nio brosektionerna kommer att lyftas på plats i februari. Den tyngsta av sektionerna har varit drygt 160 meter långa och vägt cirka 2 500 ton och samtliga lyft har skett med speciella lyftanordningar.

Väderproblem

Höstens stormar har varit ett problem. Transporterna av de tunga brodelarna, som transporterats på pråm från Stettin i Polen, har rigorösa bestämmelser. Högsta vindhastighet är bestämd till 10 m/sekund och våghöjden får inte överstiga en meter. Något som inneburit att några av transporterna fick söka nödhamn och invänta bättre väder.

– Broentreprenaden har gått mycket bra. Stormarna har vi inte kunna göra något åt och den sjunde brosektionen fick ligga 10 dagar i nödhamn i Karlskrona när stormen Simone svepte in över södra Sverige. Att det blåser på höstarna är ingen överraskning och det hade vi tagit höjd för i tidplanen, säger projektledaren Magnus Borgström, Trafikverket.

I februari 2014 kommer den sista delen av brobanan att lyftas på plats. Det sker genom två lyftanordningar, s.k. Derricks, som är monterade på brolådorna.

– Det kommer att bli mäktigt när den sista biten kommer på plats. Självklart kommer vi att uppmärksamma det på något sätt, säger Magnus Borgström.

Magnus Lundberg, projektchef E4 Sundsvall, Trafikverket, hoppas på en trafiköppning för Sundsvallsbron under slutet av nästa år, men vågar ännu inte ge några garantier.

- Vi planerar att ta bron i trafik i november 2014, men det beror på väderförhållanden; ogynnsam temperatur och nederbörd gör att öppningsdatumet kan skjutas fram till 2015.  

”Dubbelkrum”

En av de 14 arkitekterna bakom det vinnande broförslaget var Henrik Rundquist.

– Det var landskapet som avgjorde brons form i en dominerande omgivning bestående av norra och södra stadsbergen. Vår grundtanke var att bron skulle uppfattas som en del av landskapet och inte konkurrera om stadens uppmärksamhet, säger Henrik Rundquist.

Av arkitekterna fick broförslaget namnet ”Dubbelkrum” då bron över fjärden svänger i både sid- och höjdled. Enligt juryn kunde inget annat förslag mäta sig med ”Dubbelkrum” vad gällde arkitektur, detaljer, ekonomi och byggbarhet. För att bron skall smälta in i miljön kommer belysningen att ske från sidan och underifrån. Inifrån staden skall det då kännas, som att brobanan nästan svävar över vattnet som en vinge. Namnet ”Dubbelkrum” blev dock bara ett arkitektnamn på bron och som måhända också lever kvar i folkmun. Enligt Trafikverket är bron över Sundsvallsfjärden officiellt döpt till ”Sundsvallsbron”

Unik konstruktion

Bron över fjärden har med sina vinklar, lutningar och anslutningar varit en utmaning för entreprenörerna. Byggandet av brons stållåda var tekniskt avancerad och varje enskild del är unik, då bron svänger både i sid- och i höjdled. Dessutom varierar lådans bredd och tjocklek kontinuerligt på sin väg över fjärden. På brons västra sida mot stadens centrum blir det en gång- och cykelbana, som knyts ihop med det befintliga cykelvägnätet på båda sidor om fjärden.

I E4- projektet ingår även en kilometer lång ny sträckning av Ostkustbanan.

– Det blir ett av våra mest tidskritiska moment. Vid ett underhållsstopp i maj siktar vår entreprenör på att lyfta över järnvägstrafiken till det nya spåret, som ska passera på en bro över nya E4. Detta måste ske i maj, vilket är en förutsättning för att nya E4 skall kunna byggas klar och öppna nästa höst, säger kommunikationsansvarige Ulf Carlsson, Trafikverket.

E4 kan öppnas senhösten 2014

Av södra sträckans 26 vägbroar är 21 klara för byggtrafik och den största av dessa är bron över Ljungan. På vissa delar av den blivande E4- sträckningen pågår asfaltläggning. I Njurunda söder om Ljungan har även arbetet med sträckningens sydligaste trafikplats påbörjats.

– På hela vägsträckan, söder om Sundsvall, ligger vi bra till tidsmässigt, vi bedömer att hela vägsträckningen söder om Sundsvall kan öppnas under senhösten 2014, säger kommunikationsansvarige Ulf Carlsson, Trafikverket.

Riksdagsfråga

En fråga om avgiftsbeläggning av bron över Sundsvallsfjärden är tillsammans med Motalabron uppe på regeringsnivå. Anledningen är den föreslagna broavgiften för all biltrafik över de båda broarna. Detta har Sundsvalls kommun, som vill ha avgift endast på den tunga trafiken, vänt sig emot. Deras motivering är att personbilstrafiken annars kommer att ta vägen genom stadens centrum. Ett antal motioner i ärendet är inlämnade till regeringskansliet inför kommande riksdagsbeslut.