Finska statens järnvägar, VR Group, har tilldelat Siemens en order på 80 ellok till ett värde av drygt 2,6 miljarder kronor med en option på ytterligare 97 lok inklusive underhåll under en period av 10 år.
Affären är den näst största lokaffären som har gjorts i Europa i år.
De första elloken sätts i trafik 2017 och hela partiet ska levereras till Finland senast 2026. Med dessa lok ersätts etappvis de första sovjettillverkade ellok som köptes på 1970-talet. VR har nu sammanlagt 155 ellok. I ordern ingår även en tilläggsoption på 97 lok.
De nya loken är avsedda att fungera pålitligt även under extrema klimatförhållanden under hela deras livslängd. Siemens har kunnat visa på tydliga bevis på lokens kapacitet under omfattande test- och godkännande resor i Sverige och Norge.
Vectron är ett energieffektivt ellok. Den elenergi som uppstår när loket bromsar matas tillbaka in i nätet. Loket har låg energiförbrukning när det står stilla, och tack vare ny teknik uppstår det mindre spillvärme än tidigare. Loket har också två dieselmotorer som gör att man kan ersätta diesellok på korta avsnitt som inte är elektrifierade, såsom på bangårdar och industrijärnväg.