Batteridriven trådbuss till Landskrona

Foto: Jonas Lövendahl
Foto: Jonas Lövendahl

I höst sätter Skånetrafiken in en batteribuss med så kallad Slideindrift. Bussen kommer att rulla under trådbussarnas kontaktledning på linje tre, ladda batterierna och därefter koppla ner för att fortsätta enbart på batterier på andra linjer innan den återvänder på sin rutt till trådarna för att laddas på nytt.

Bussen kommer att visas upp på Örenäs Slott den 22-23 augusti och därefter tas i drift senast till trådbussarnas 10-årsjubileum den 27 september. Projektet är ett EU-projekt där Lunds universitet är huvudpartner.

– SlideIntekniken gör det möjligt för oss att utöka elektrifieringen av Landskronas stadsbussnät utan att behöva sätta upp fler trådar. Vi behåller därför både fördelen av en elektrifierad trafik och flexibiliteten i att kunna justera linjesträckningar utanför centrum, säger Klas Sörensson, bussansvarig på Skånetrafiken.

– Tack vare att Landskrona har trådbussar, har det varit möjligt för oss att ta hem detta utvecklingsprojekt. Med pengar från EU och deras miljöfond, Life+, och med engagemang och kunskap från Lunds Universitet – huvudpartner, Skånetrafiken, Volvo, ÅF och Motivationshuset ska projektet drivas.

SlideIn är ett projekt för att öka eldriften av bussar i städer. SlideIn bygger på en teknik där bussen laddas medan den kör, i detta fall genom att kopplar in sig på en kontaktledning i luften. Genom att ladda batteriet medan fordonet kör, effektiviseras laddningen samtidigt som bussarna har möjlighet att köra på sträckor utan kontaktledningar. Projektet pågår fram till december 2015 och målet är att utveckla en attraktiv och kostnadseffektiv lösning för att elektrifiera en större del av kollektivtrafiken.

– Runt om i världen görs försök att hitta lösningar som möjliggör eldrift för en effektivare kollektivtrafik och renare miljö. Projektet i Landskronas stora fördel är att trådbussinvesteringen redan är gjord och att bussen laddas under drift, vilket är skonsamt för batterierna, säger Mats Alküla, professor på LTH i Lund, som är specialist på denna typ av teknik.

Det är Veolia som kommer att ha ansvaret för bussen och den kommer att köras av nio specialutbildade chaufförer.