Krav på försäkringscertifikat för fartyg med bunkerolja

Foto: sxc.hu
Foto: sxc.hu

Fartyg med en bruttodräktighet över 1000 är skyldig att ta ansvar för eventuella skador som orsakats av fartygets bunkerolja. Fartyget ska ha en försäkring som täcker dessa skador. Från och med den 3 september utfärdar Transportstyrelsen ett certifikat som intygar att fartyget har en tillräcklig försäkring.

Bunkerkonventionen – 2001 års internationella konvention om civilrättsligt ansvar för föroreningsskada orsakad av bunkerolja, trädde ikraft internationellt den 21 november 2008. Nu har Sverige tillträtt konventionen och den kommer att träda ikraft i Sverige 3 september 2013.

När fartygets bruttodräktighet överstiger 1000 är den registrerade ägaren skyldig att ha en försäkring för den här typen av skador. Fartygets ägare, redaren eller näringsidkaren, är ansvarig för eventuella skador som orsakas av bunkerolja.

Från och med den 3 september 2013 utfärdar Transportstyrelsen ett certifikat som visar att fartyget är korrekt försäkrat. Ansökan om certifikatet kan göras från och med 12 augusti.