Frästa räfflor i mitten på vägbanan används som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd, och fungerar genom att föraren uppmärksammas på att fordonet håller på att passera mittlinjen via ljud och vibrationer i fordonet. Som en bieffekt genereras också externt ljud som riskerar att störa boende i närområdet. Det visar en ny rapport från VTI.
Denna rapport redovisar mätningar och beräkningar för att utröna hur ofta som fordon kör emot räfflorna vid en viss plats, samt vilka ljudnivåer det rör sig om från olika typer av fordon och på olika avstånd från vägen.
Den första frågeställningen behandlades genom mätningar under totalt tio dygn på fyra olika platser, och resultatet visar på att totalt cirka 0,2–1,0 procent av passerande fordon träffar
räfflan, och att andelen ökar under natten.
Den andra frågeställningen behandlades genom kontrollerade mätningar med tre olika fordon (personbil, personbil med lågprofildäck och lastbil) i olika hastigheter. Dessa data användes sedan för att beräkna vilka ljudnivåer man får på olika avstånd, och korrigerades med hjälp av ett exempel på en villas fasadisolering till inomhusnivåer. Resultatet visar att det endast är på korta avstånd som man riskerar att överskrida dagens riktvärden, men det kan ifrågasättas hur relevanta dessa är för impulsliknande ljud med kort varaktighet och tonal karaktär.