SAS redovisar en förlust före skatt på 823 miljoner kronor för perioden november 2012-januari 2013. Det kan jämföras med förlusten på 2 686 miljoner kronor motsvarande period ett år tidigare.
Omsättningen uppgick till 9 597 miljoner kronor, jämfört med 9 299 miljoner kronor ett år tidigare.
SAS-chefen Rickard Gustafson är långt ifrån nöjd med att det blev ännu ett förlustkvartal.
- Resultatet är helt i linje med vad vi hade förväntat oss. Men det är klart att jag inte kan vara nöjd med ett negativt resultat, så är det ju, säger han till TT.
Men han är nöjd med att passagerarintäkterna ökade under kvartalet och att sparprogrammet rullar på enligt bolagets plan.
- Vi har ökat kapaciteten. Vi producerar fler säteskilometer och fyller dem, kabinfaktorn är nästan oförändrad, säger han.
Han tycker inte att några yttre faktorer som kan påverka bolagets framtid har förändrats sedan sparprogrammet lades fram i höstas.
- Efterfrågan och bränslepriset är viktiga parametrar som radikalt kan förändra förutsättningarna för oss. Men där ser vi inte att något har hänt. Bränslepriset ligger kvar, visserligen på en hög nivå, men det har inte ändrats, säger Rickard Gustafson.
Han viker inte från linjen att SAS ska redovisa ett positivt resultat för året.
- Om jag inte trodde på det skulle jag inte säga det.
Samtidigt redovisar SAS månadssiffror för februaritrafiken.
"Den underliggande utvecklingen fortsätter ligga i linje med förväntningarna", skriver bolaget.
Tillväxten för trafiken på koncernnivå (RPK), på 1,1 procent, drogs nedåt av det faktum att 2012 var ett skottår med en extra dag att flyga på.
SAS-koncernens kabinfaktor, som visar hur välfyllda flygplanen var, sjönk 0,5 procentenheter till 66,4 procent.
För Scandinavian Airlines redovisar SAS en trafikökning med 0,9 procent och en kabinfaktor på 66,9 procent, ned med 0,4 procentenheter.
Delårsrapporten för det första kvartalet i SAS brutna räkenskapsår kommer sedan bolaget i tisdags meddelat att företaget nått en avsiktsförklaring med sikte på att sälja marktjänsten med 5 000 anställda till schweiziska Swissport - en affär som ingår i bolagets krisplan (4XNG) för att skapa lönsamhet.