Airport City Stockholm presenterade strategi

Visionsbild av stadsdelen Airport City. Bild: Airport City Stockholm
Kristina Alvendal, vd för Airport City Stockholm, presenterade stadsbyggnadsstrategin. Foto: Tommy Ekholm
Park City. Bild: Airport City Stockholm

Airport City Stockholm, det stora stadsbyggnadsprojektet runt Arlanda, ska skapa en modern flygplatsstad med en levande stadskärna och konkurrenskraftiga arbetsområden. Nu har projektet presenterat sin stadsbyggnadsstrategi.

Airport City Stockholm är den flygplatsstad som växer fram i direkt anslutning Arlanda. Stockholmsregionen expanderar och Airport City Stockholm ska enligt planerna utgöra knutpunkten mellan Stockholm, Uppsala och vidare ut i världen. Man vill här skapa regionens nästa kunskapskluster och göra området till en attraktiv destination. Utvecklingsprojektet drivs gemensamt av Swedavia, Sigtuna kommun och Arlandastad Holding.

Stadsbyggnadsstrategin visar hur projektet ska kunna omvandla området till en stad där människan är i centrum och vars expandering ska genererar nya arbetsplatstillfällen. Strategin är startpunkten för arbetet med att skapa vad de inblandade kallar ”Sveriges första riktiga flygplatsstad”.

Flygplatsstaden växer redan idag och i området jobbar idag 20 000-25 000 personer. Vad vi ska göra nu är att skapa förutsättningar för nya företag att etablera sig i området. Vi har ett område på 800 hektar och jobbar med att skaffa lika mycket till, sade Per Taube, styrelseordförande i Arlandastad Holding, när strategin presenterades.

– Flygplatsen är den moderna tidens handelsplats. Här finns alla möjligheter att bygga en hel stad, sade Torborg Chetkovich, koncernchef för Swedavia. Nu jobbar 16 000 personer på Arlanda och vi ser det som fullt möjligt att det är 50 000 om 20 år.

Flygplatsstaden ska bestå av sex stadsdelar. Sky City vid flygplatsen ses som flygplatsstadens ”down town” med en tät stadskärna med gångavstånd till flygplatsterminalerna, pendeltåg, Roslagsbanan och fjärrtåg. Här planeras för gator, torg och parker med butiker, resturanger och barer.

Park City ses som flygplatsens entré. Genom stadsdelen går ett kollektivtrafikstråk som knyter samman området med övriga stadsdelar i flygplatsstaden. Större delen av biltrafiken till och från flygplatsen passerar stadsdelen, som ska domineras av långtidsparkering, biluthyrning och bilservice. Enligt planerna ska stadsdelen karaktäriseras av ett grönt parklandskap och sammanhängande parkstråk.

Drivelab Stockholm ska vara ett nav för utbildning och utveckling inom trafiksäkerhet och transporter. Här ska svensk fordonsindustri kunna utvecklas och i stadsdelen ska utbildningsverksamheter, forskningslaboratorium och kontor finnas. I området finns redan nu testbanor för fordon.

Företagsområdet i Märsta med Västra Arlandastad, som redan nu är ett etablerat företagsområde, ska enligt stadsbyggnadsstrategin hjälpa till att utveckla en mångfald av företagande med allt från logistik till handel.

Cargo City ligger i direkt anslutning till flygplanen och av navet för frakt och logistik vid flygplatsen. Stadsdelen ska präglas av transportinfrastruktur och fordonsrörelser. Tanken är att stora delar av stadsdelen ska ligga på flygplatsens airside.

Rosersberg logistik ska med sitt läge vid E4:an mellan Stockholm, Uppsala och flygplatsen utvecklas till en ännu större logistiknod med ett stort antal logistikföretag. Stadsdelen ska karaktäriseras av av stora parkerings- och angöringsytor samt lager- och logistikbyggnader. Målet är att göra Rosersberg till världens miljösmartaste logistikcenter.

– Det är en STAD vi bygger, inte byggnader. Det är en dynamisk utveckling som redan pågår och som ska ses över en lång tidsperiod. Det är i kreativa miljöer som dagens och framtidens företag vill verka, sade Kristina Alvendal, vd för Airport City Stockholm, vid presentationen.