BanaVäg Motala-Mjölby- Ett lyft för östgötsk infrastruktur

Bron över Motalaviken är en del av infrastrukturprojektet BanaVäg Motala- Mjölby. Bild: Sjögren Arkitekter AB

I höst invigs det östgötska samverkansprojektet Banaväg Motala-Mjölby i sin helhet. Men strax innan årsskiftet stod redan dubbelspåret klart mellan nämnda orter, vilket i vår innebär avsevärt bättre pendlingsmöjligheter i hela Östergötland.

Det aktuella dubbelspåret är alltså en del av ett större övergripande infrastrukturprojekt, ”BanaVäg Motala-Mjölby” där det även ingår en ny sträckning av riksväg 50 samt en ny genomfart i Motala. Den sistnämnda delen inkluderar också Motalabron, ett nytt spektakulärt landmärke längs Vätterns strand.

Bättre för pendlarna och godset

Dubbelspåret mellan Motala och Mjölby har sedan byggstarten 2008 uppförts etappvis.

- Allt som allt har vi byggt 26 kilometer järnväg, säger Andreas Hult, projektchef på Trafikverket och berättar om vad som komma skall på den aktuella sträckan.  

- Från och med den 8 april kommer det att drivas pendeltågstrafik på sträckan i Östgötatrafikens regi och i och med detta öppnas även en ny pendeltågsstation i Skänninge.

Förutom att det nya dubbelspåret ger effektivare persontrafik, förbättras även förutsättningarna för godstransporterna, då den aktuella sträckan är en del av det viktiga nationella godsstråket genom Bergslagen med station Hallsberg som knutpunkt.  

Inlandsmotorled

Även nya Väg 50 som ingår i projekt BanaVäg Motala-Mjölby är en betydande länk i mellersta Sveriges inland.

- Vägen är en nord-sydlig inlandsmotorled mellan Örebro och Småland, inflikar Andreas Hult och understryker samtidigt att den gamla vägen mellan Motala och Mjölby har haft både hög trafikbelastning och varit olycksdrabbad, men vilket man nu råder bot på med den nya vägen som delvis löper i samma stråk som den gamla.

Den nya vägsträckan byggs i huvudsak som en fyrfältig motorled med undantag för vissa etapper mellan Motala-Skänninge, som byggs som 2+1-standard.  

Liksom järnvägsdelen har vägdelen i projektet byggts och öppnats i etapper. För drygt ett år sedan, december 2011, öppnades den första etappen av nya väg 50, norr om Mjölby, för trafik.  

Förbifart Motala

I och med den nya dragningen av väg 50, passar man även på att bygga en genare förbindelse genom centrala Motala, i ett så kallat riksvägsreservat som har funnits ända sedan 1940-talet.

Den nya dragningen innebär att den tunga trafiken som tidigare letts genom staden nu får en säkrare passage vilket också bidrar till förbättrad luftkvalité i staden, beräkningar visar att utsläppen kommer att minska rejält i de centrala delarna av Motala. Omdragningen av vägen ger också Motala möjlighet till ett rejält ansiktslyft av hela centrala staden.

- Den nya vägen genom Motala blir cirka två kilometer kortare än nuvarande genomfart och i och med att tunga trafiken leds bort kan även den gamla vägen byggas om och få mer karaktär av stadsgata, bekräftar Hult.

Motalabron – nytt landmärke vid Vättern

Den kanske mest uppseendeväckande delen i projekt Banaväg Motala-Mjölby, torde vara den 620 meter långa Motalabron, nordväst om centrala Motala, som kommer att bidra till en majestätisk utsikt över Vättern. Högbron, byggd av stål och betong, har en segelfri höjd om 22 meter och är alltså en del av den nya vägsträckningen för riksväg 50 och dess förbifart genom Motala. Stålkonstruktionen är avancerad, med böjda och vridna linjer i alla riktningar och den vilar på två designade ”V-stöd”, placerade på varsin sida om farleden, vilket ger bron ett säreget uttryck. Bron kommer att bestå av två körfält i vardera riktning och körbanans bredd blir totalt 21, 5 meter. Brons fyrfiliga vägbana kompletteras med en nedsänkt gång- och cykelbana och för att ge platsen karaktär under dygnets mörka timmar är anläggningen designad med ett belysningsprogram. När bron står klar nu i sensommar har Motala därmed fått ett nytt ståtligt landmärke vid Vätterns strand.