Viking Lines nya flaggskepp Viking Grace nu i trafik

Viking Grace, vid Stadsgården. Foto: Martin Stråmo
Viking Grace, vid Stadsgården. Foto: Martin Stråmo
Foto: Martin Stråmo
Foto: Martin Stråmo
Foto: Martin Stråmo
Foto: Martin Stråmo

Viking Lines nya flaggskepp, Viking Grace, har för första gången lämnat terminalen i Stockholm, för resan tillbaka till Åbo. Fartyget byggdes på varvet STX Finland Turku Shipyard i Åbo och är världens största kryssningsfartyg som drivs på flytande naturgas, LNG.

Miljöminister Lena Ek närvarade under pressmötet på eftermiddagen.
- Att idag få vara här och inviga Grace är en historisk händelse. Att begränsa skeppens miljöpåverkan är viktigt. Det här med att gå över till LNG är något man tittar på i hela världen. Detta skepp kommer påverka diskussioner över hela världen. Fler kommer att gå över till den här tekniken. Det är roligt att teknikgenombrottet sker här, i Skandinavien, sade Lena Ek.

Skeppet kan drivas av både LNG och vanlig skeppsdiesel. LNG:n har högre effektivitet, vilket gör att skeppet kommer lite längre per liter LNG än per liter skeppsdiesel. Dock är LNG mer svårantändligt, varför skeppsdiesel används under uppstart. När som helst kan skeppet ställas om till att börja använda biogas, men ännu är produktionen av biogas inte tillräcklig.

Det finska designföretaget dSign fick i uppdrag att utforma skeppets interiör, som går i skandinavisk stil. Designen beskrivs som luftig och stilren. En intressant detalj var att ljuset på båten går att skifta från ”morgonhumör” till ”kvällshumör”.
- De ville göra något annorlunda, Vi kan ändra interiörfärgerna på hela kryssningsfartyget med ett klick på en Ipad, berättade dSigns vd, Vertti Kiri.

Teknisk fakta:
Längd: 218 meter
Bredd: 31,8 meter
Djupgående: 6,8 meter
Bruttodräktighet: 57 000†
Fart: 23 knop
Besättning: 200 man
Passagerare: 2 800 personer
Hytter: 880
Fordon: 556