DB Schenker testar eldriven distribution

Foto: DB Schenker

Den första helt eldrivna distributionsbilen har testats i Sverige av DB Schenker tillsammans med åkeriet Uppsala Godsservice AB (UGSAB) samt Polarbröd och deras distributör Polfärskt. Bilen har testats under en dryg vecka i skarp distribution av tempererat och vanligt gods.

Distributionsbilen är den första som går enbart på el och är framtagen av Volvo Group. Bilen är en del av det internationella projektet CityMove som arbetar för att ta fram ny teknologi och nya hållbara lösningar inom transport.

- Vi är glada att få vara med i den här typen av projekt, det ligger helt i linje med vår globala miljöpolicy, säger Hanna Buhl, projektledare på DB Schenker.

Syftet har varit att utveckla en multifunktionell distributionsbil. Som är så effektiv, säker ren och tyst att den till och med kan användas för distribution nattetid i stadskärnor.

- Den är verkligen ren och tyst, varken kylaggregat eller motor för något väsen, och golvet på flaket är också gjort för inget störande ljud ska uppstå när chauffören drar en palldragare över flaket, säger Hanna Buhl.

Ett problem som uppstått genom att bilen är så tyst är att andra inte hör den, därför har den sensorer runt bilen som ger ifrån sig ljud, och extra lampor som tänds när någon kommer nära.

- Den är helt tyst och måste varna övriga trafikanter för vad den gör. Bilen är också utrustad med ett kamerasystem som täcker 360 grader runt bilen och en skärm inne i hytten som visar vad som händer, säger Hanna Buhl.

Bilen är fortfarande en prototyp och efter en dryg vecka i Uppsala flyttas den nu till Frankrike för fortsatta tester. Ännu har man inte hittat en lösning som gör att bilen kan användas i temperaturer under minus tio grader. Därför kunde den inte testas under en längre period i Sverige.

- Men om jag får gissa kommer vi att se sådana här fordon i stora städer som London och Barcelona inom några år, säger Hanna Buhl.