Inför den kommande vintern har åkeribranschen frågat om det går att få extra undantag från reglerna för dem som också arbetar med vintervägunderhåll. Men Transportstyrelsen kan inte ge något extra undantag från det undantag som redan finns.
Kör- och vilotidsreglerna regleras i en EU-förordning och regelverket styr hur mycket en yrkesförare som arbetar med vägtransporter får arbeta. Syftet med reglerna är att säkerställa sund konkurrens, ge förarna en god social situation och bidra till ökad trafiksäkerhet inom hela EU. Enligt Transportstyrelsens så har Sverige inte mandat som enskild nation att medge ett nationellt undantag från dessa regler.
Förare som bara kör vintervägunderhåll är enligt nationella bestämmelser undantagna från kör- och vilotidsreglerna. Men det kan uppstå ett problem om förare både kör vägtransporter och arbetar med vintervägunderhållning under samma 24-timmarsperiod.
Yrkesförare som utför vägtransporter exempelvis under dagtid kan senare på dygnet bli utkallade för att utföra vintervägunderhållning med lastbilen. Regelverket kräver att under varje 24-timmarsperiod ska föraren ha en dygnsvila på minst 11 timmar. Dygnsvilan får reduceras till som minst 9 timmar högst tre gånger mellan två veckovilor. Kravet på dygnsvila inom 24-timmarsperioden, räknat från slutet av föregående dygnsvila, gör i vissa fall att förare som utför dessa två olika transportuppdrag inte alltid klarar att uppfylla kravet på godkänd dygnsvila.
Sveriges Åkeriföretag har under hösten uppvaktat Transportstyrelsen för att få ett särskilt undantag från kravet på dygnsvila inom 24-timmarsperioden för de som kör både vägtransporter och utför vintervägunderhåll. När polisen ansvarade för tillsynen av kör- och vilotiderna fanns möjlighet för förarna att få rapporteftergift. Transportstyrelsen som nu är ansvarig myndighet för företagstillsyn av kör- och vilotider, har inte mandat att göra det.
Det finns ingen möjlighet för Transportstyrelsen att inför kommande vintersäsong ge extra undantag för förare som utför ovanstående transportuppdrag. Transportstyrelsen kommer att diskutera frågan med Näringsdepartementet.