Sju av åtta fackförbund har slutit avtal med SAS. Nu återstår endast att teckna avtal med det danska kabinfacket CAU. Men även om det sista förbundet också säger ja har inte SAS fått sin sparplan ända in i mål.
Strax före klockan nio kom SAS vd Rickard Gustafson ut från förhandlingslokalen till det väntande pressuppbådet.
- Det har förhandlats hela natten. Många har gjort en stor insats. Men det fattas fortfarande en fackförening, danska kabinfacket CAU, sade Gustafson.
- Förhandlingarna fortsätter. Vi måste ha alla föreningarna med på vagnen.
Svenska Unionen och norska kabinfacken NKF och SNK har slutit avtal med SAS för de kabinanställda. Avtal är även klara för pilotföreningarna i Sverige, Norge och Danmark och enligt Danmarks Radio har det återstående facket CAU lämnat sitt bud.
Lyckas man enas återstår därefter för SAS styrelse att summera om villkoren uppfyllts som ställts av ägarna och bankerna för att bevilja ett nödvändigt lånelöfte på 3,5 miljarder kronor.
Där ingår bland annat att SAS ska minska administrationen med 800 personer. Tillsammans med de nya avtalen med flygfacken ska detta ge en kostnadsminskning på 3 miljarder kronor.
Därtill ska bolaget sälja tillgångar för omkring 3 miljarder kronor.
Robert Gustafsson, ordförande för SAS-sektionen av Svensk Pilotförening, bedömer att han har medlemmarna bakom sig i uppgörelsen om kraftiga försämringar av löner, pensioner och arbetstider.
- Jag har träffat väldigt många medlemmar, och min bedömning är att de varit beredda att ta det här. Men det är tufft och det beteende som SAS har uppvisat är under all kritik, säger han till TT.
- Det har spelats ut ett konkurshot som vi bedömt som reellt. Det har varit en hård vecka med ultimativa krav.
Hans bedömning är att det återstående facket, danska kabinanställda, egentligen inte har något större förhandlingsutrymme.
- Kravet på oss alla har varit att fullt ut leverera vad SAS kräver, säger han.
Jens Lippestad, ordförande för de norska SAS-piloterna, säger även han att de har gått SAS till mötes på alla punkter.
- Detta är inte det vackraste som har skett i skandinaviskt arbetsliv, säger han om den ovanliga förhandlingen.
- Piloterna blir 30 procent billigare eftersom vi ska tjäna mindre och arbeta mer.
SAS danska presschef Trine Kromann-Mikkelsen säger till nyhetsbyrån Ritzau att piloterna i Danmark, Norge och Sverige visat stort ansvar genom att skriva på avtalen.
Svenska tjänstemannaförbundet Unionen, som representerar runt 600 kabinanställda på SAS, har kommit överens med SAS om ett nytt kollektivavtal. "Ett mycket svårt beslut", skriver förbundsordförande Cecilia Fahlberg i ett pressmeddelande.
Avtalet, som gäller från 1 december, innebär inte några sänkningar av de fasta lönerna, enligt pressmeddelandet. Däremot slopas lönerevisionerna 2013 och 2014. Regler för traktamente och tjänstgöringstid ändras och pensionsåldern höjs till 65 år.
- Vi har träffat ett nytt kollektivavtal där vi kunnat säkra lönerna, det blir inga sänkningar. Men det blir förändrade pensionsregler med övergångsregler. Och förändringar i tjänstgöringen som kommer att bli ganska kännbara för våra medlemmar, säger Fahlberg.
TT: På vilket sätt?
-Längre veckoarbetstid, längre arbetstid på månaden, säger hon.
Hon tror att medlemmarna känner lättnad att de förhoppningsvis har ett jobb kvar.
- Men det blir tungt för företaget att återupprätta och skapa ett förtroende hos sin personal igen. Jag är väldigt kritisk till processen, det har varit sällsynt illa förhandlingar, säger Fahlberg.
(TT)