Stena Lines nya RoPax-färjor börjar ta form

Niclas Mårtensson, VD Stena Line, tillsammans med Magnus Olsson, Projektledare Stena RoRo, på väg att lägga mynt under kölen. Foto: Stena Line

Nyligen hölls den officiella kölsträckningsceremonin på Avic Weihai Shipyard i Kina. Denna traditionella ceremoni är starten på konstruktionen av skrov och de exteriöra delarna av fartyget. "Det här är en viktig milstolpe i vårt spännande nybyggnadsprojekt", säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson, som deltog i den traditionella myntceremonin där 4 mynt (GBP, EUR, SEK och RMB) placerades under kölen som en symbol för att ge lycka och välgång till sjöss.

De nya RoPax-fartygen har en planerad levererans under 2019 och 2020. De kommer att vara cirka 50 procent större än standarden på dagens RoPax-färjor. Investeringen är ett bevis på att Stena Line bygger vidare på sin framgångsrika affärsmodell med en kombination av frakt och passagerare.

- Vårt mål är att dessa fartyg ska vara i absolut framkant vad gäller energieffektivitet, flexibilitet och kundupplevelse. Framför allt lägger vi stor tonvikt på att utveckla en rad spännande digitala lösningar som kommer ge våra kunder nya upplevelser ombord. Detta är en del av vårt digitaliseringsarbete som ska ta oss in i framtiden och ge våra kunder nya och unika tjänster och upplevelser, säger Niclas Mårtensson.

De nya RoPax-färjorna planeras gå i trafik på Irländska sjön och är en strategisk investering för att fortsätta stärka Stena Lines verksamhet i den regionen.

- Vi är positiva om framtiden och tror på en fortsatt tillväxt när det gäller färjetransporter. Det här är ett viktigt steg att göra vår verksamhet redo att ta hand om den förväntade tillväxten, säger Niclas Mårtensson.

Niclas Mårtensson, VD Stena Line, tillsammans med Magnus Olsson, Projektledare Stena RoRo, på väg att lägga mynt under kölen. Foto: Stena Line

Stena Lines nya RoPax-färjor börjar ta form

 

Nyligen hölls den officiella kölsträckningsceremonin på Avic Weihai Shipyard i Kina. Denna traditionella ceremoni är starten på konstruktionen av skrov och de exteriöra delarna av fartyget.

 

- Det här är en viktig milstolpe i vårt spännande nybyggnadsprojekt, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson, som deltog i den traditionella myntceremonin där 4 mynt (GBP, EUR, SEK och RMB) placerades under kölen som en symbol för att ge lycka och välgång till sjöss.

De nya RoPax-fartygen har en planerad levererans under 2019 och 2020. De kommer att vara cirka 50 procent större än standarden på dagens RoPax-färjor. Investeringen är ett bevis på att Stena Line bygger vidare på sin framgångsrika affärsmodell med en kombination av frakt och passagerare.

- Vårt mål är att dessa fartyg ska vara i absolut framkant vad gäller energieffektivitet, flexibilitet och kundupplevelse. Framför allt lägger vi stor tonvikt på att utveckla en rad spännande digitala lösningar som kommer ge våra kunder nya upplevelser ombord. Detta är en del av vårt digitaliseringsarbete som ska ta oss in i framtiden och ge våra kunder nya och unika tjänster och upplevelser, säger Niclas Mårtensson.

De nya RoPax-färjorna planeras gå i trafik på Irländska sjön och är en strategisk investering för att fortsätta stärka Stena Lines verksamhet i den regionen.

- Vi är positiva om framtiden och tror på en fortsatt tillväxt när det gäller färjetransporter. Det här är ett viktigt steg att göra vår verksamhet redo att ta hand om den förväntade tillväxten, säger Niclas Mårtensson.