Stena Embla är det tredje nybyggda fartyget som går i trafik för Stena Line på Irländska Sjön. Nu har Stena Embla gjort sin jungfrutur som på grund av Brexit gick till Frankrike istället för Storbritannien.
Den nybyggda färjan Stena Embla anlände till Belfast på Nordirland från varvet i Kina i början av januari och var planerad att gå i trafik bredvid systerfartyget Stena Edda på linjen mellan Belfast-Liverpool. På grund av förändringar i godsflöden som en följd av Brexit, väljer många transportörer nu direktlinjerna mellan Irland och Frankrike istället för den traditionella vägen över Storbritannien, och Stena Embla styrde därför fören söderut och gjorde sin jungfrutur på linjen Rosslare-Cherbourg mellan Irland och Frankrike.
– Brexit har förändrat godsflödena tillfälligt och därför har vi flyttat flera fartyg till direktlinjerna mellan Irland och Frankrike, däribland de nybyggda Stena Embla och Stena Estrid. Vi har en flexibel flotta och nyttjar den på bästa sätt för att serva våra kunder. De nya fartygen är väldigt flexibla och effektiva vilket har varit en styrka i denna situation”, säger Paul Grant som ansvarar för Stena Lines nio färjelinjer på Irländska Sjön.
Efter fem rundturer mellan Irland och Frankrike var det dags för Stena Embla att återvända till Belfast och gjorde hon till slut sin första resa på linjen Belfast-Liverpool. Systerfartyget Stena Estrid kommer att fortsätta trafikera Irland-Frankrike. De tre nya färjorna är av modellen E-Flexer som konstruerats och byggts tillsammans med systerföretaget Stena RoRo på det kinesiska varvet CMI Jinling Weihai. Fartygen är upp till 30 procent mer energieffektiva än befintliga fartyg i Stena Lines flotta tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder.
– Stena Embla och hennes systerfartyg är verkligen nästa generations färjor. Energieffektiva, flexibla, moderna och anpassade för såväl gods- som passagerartrafik. Detta är ytterligare en viktig milstolpe i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan och vår plan för att bidra till att reducera transportsektorns klimatpåverkan, säger Niclas Mårtensson, vd på Stena Line.