Ukrainska flygbolaget UIA:s dominans hotas av konkurrens

Ukraine International Airlines Boeing 737-85R (sidnummer UR-PSH) vid Boryspil International Airport, i Kiev. Foto: Wikipedia, kredit: Vasyatka
Ukraine International Airlines Boeing 737-85R (sidnummer UR-PSH) vid Boryspil International Airport, i Kiev. Foto: Wikipedia, kredit: Vasyatka

I åratal har utländska flygbolag försökt att få tillstånd att flyga till ukrainska flygplatser. Ukraine International Airlines, UIA, som ägs av miljardären och oligarken Ihor Kolomoisky, har utnyttjat sina privilegier vid de mest lukrativa flygplatserna och flyglinjerna till konkurrenternas nackdel.

Nu verkar det dock som om detta ohållbara tillstånd kommer att förändras. Flera utländska aktörer, inklusive det lokala lågprisbolaget SkyUp, lovar att öka mångfalden på Ukrainas himmel från och med nästa år.

Andriy Guck, en ledande jurist vid Antes advokatbyrå, anser att slutet av UIA: s närmast monopolistiska dominans hägrar redan vid horisonten.

Eftersom ukrainska medborgare beviljades viseringsfria resor till den europeiska Schengenzonen i juni i år och till Turkiet endast med ID-kort, har utländska lufttrafikföretag börjat intressera sig för Ukrainas frestande marknad med över 40 miljoner människor.

Enligt den ukrainska statens gränskontrolltjänst har över 355 000 ukrainare rest till Europeiska unionen under de sex månaderna sedan viseringsfriheten infördes.

- Problemet är dock att det inte finns någon konkurrens att tala om, konstaterade Guck.

- Ukraine International Airlines måste ställa sig för en öppen marknad, sa han. Det gäller framför allt de lukrativa destinationerna i EU-området.

Ett antal utländska flygbolag började flyga till Ukraina under 2017, däribland ett av världens ledande flygbolag, Qatar Airways.

Dessutom, efter år av frånvaro, återkom Georgian Airways och Sloveniens Adria Airways. Italiens flaggbärare Alitalia, Azerbajdzjans billigflugbolag Buta Airways och Italiens Ernest Airlines, som en nykomling.

Infrastrukturminister Volodymyr Omelyan, som talade den 14 december vid den officiella lanseringen av det nya ukrainska budgetflygbolaget SkyUp, sade att regeringen vill uppmuntra rättvis konkurrens och 2018 blir ett år med billigare flygresor till Ukraina, med fler nya flygbolag som tilldelas tillstånd så att de kan delta i ukrainska luftfartsmarknaden på lika villkor.

Air Malta har lagt till nya avgångar till Kiev under sommarsäsongen 2018. Flygningarna startar den 26 mars. Turkiets stora lågprisflygbolag, Pegasus, överväger att inrätta ett dotterbolag i Ukraina, rapporterade Forbes i mitten av november och citerade flygbolagets försäljnings- och planeringsdirektör Emre Pekesen.

Ukrainska SkyUp lyfter i april genom att erbjuda prisvärda charterflyg från fyra ukrainska städer till 16 utländska destinationer i Turkiet, Förenade Arabemiraten, Spanien, Italien, Egypten, Albanien, Bulgarien och Cypern.

- Allt detta är naturligtvis dåliga nyheter för UIA. Flygbolagets notoriskt låga service och höga priser måste förändras till det bättre eller lida nederlag, sade Guck.

De obesvarade juridiska och ekonomiska frågorna handlar enligt Guck främst om flygbolagets obskyra ägandeform.

Ägandet av UIA är dolt bakom ett mischmasch av privata- och offshore-företag. I Ukraina betyder det vanligtvis att en oligark är ansvarig, och i en intervju år 2015 bekräftade chefen för UIA: s styrelse, Aron Maiberg, att flygbolagets yttersta stödmottagare egentligen är miljardären Kolomoisky.

UIA är en väletablerad arbetsgivare och en stor skattebetalare, med en flotta på mer än 30 flygplan och ett 10-årigt hyresavtal vid den enda hangaren i Kiev där tekniskt underhåll av flygplan kan utföras.

Som ett resultat av detta har UIA rätten att driva de mest trafikerade och mest lönsamma rutterna. Och bolaget är uppenbarligen berett att gå till domstol för att försvara dem. Därmed hårdnar kampen om den ukrainska himlen under 2018.

Källa: Kyiv Post