Framtidsstaden Göteborg växer fram

Skiss över det Göteborgs framtida stadsutveckling. Färgmarkeringarna i byggnaderna är symboler för årtal för färdigställande. Rött: 2021. Orange: 2028. Gult: Efter 2035. Karta: Göteborgs stad
Skiss över det Göteborgs framtida stadsutveckling. Färgmarkeringarna i byggnaderna är symboler för årtal för färdigställande. Rött: 2021. Orange: 2028. Gult: Efter 2035. Karta: Göteborgs stad
Fastighetsutvecklaren Jernhusens visionsvy över det framtida stationsområdet i Göteborg – RegionCity. RegionCity är mötet mellan Västsvenska paketets infrastruktursatsning och Göteborgs Stads Älvstadsvision. Vid Göteborgs Centralstation strålar stadens nya och gamla stadsdelar samman. Det är även kärnan i regionens kollektivtrafik. Här vill man skapa en väl fungerande station till Västlänken och samtidigt bygga en stadsdel som länkar ihop regionen med staden. Just nu pågår ett samarbete mellan Jernhusen och Göteborgs Stad för att skapa en detaljplan för området. Illustration: Tenjin Visual/Jernhusen
Fastighetsutvecklaren Jernhusens visionsvy över det framtida stationsområdet i Göteborg – RegionCity. RegionCity är mötet mellan Västsvenska paketets infrastruktursatsning och Göteborgs Stads Älvstadsvision. Vid Göteborgs Centralstation strålar stadens nya och gamla stadsdelar samman. Det är även kärnan i regionens kollektivtrafik. Här vill man skapa en väl fungerande station till Västlänken och samtidigt bygga en stadsdel som länkar ihop regionen med staden. Just nu pågår ett samarbete mellan Jernhusen och Göteborgs Stad för att skapa en detaljplan för området. Illustration: Tenjin Visual/Jernhusen

Nu står Göteborg inför sitt största utvecklingssprång i modern tid. Staden ska växa med nära en tredjedel till år 2035, och ge plats för 150 000 nya göteborgare, 80 000 nya bostäder och mängder av nya arbetsplatser. Redan nu är flera stora infrastruktursatsningar igång inom ramen för det Västsvenska paketet.

Göteborg har påbörjat en resa från att vara en stor småstad till att vara en nära storstad och för det behöver staden växa. Genom att långsiktigt satsa på hållbara resmöjligheter och ge mer plats för människorna skapar Göteborgs Stad en växande framtidsstad. 

En viktig roll för att skapa all den infrastruktur som krävs för att utveckla den Västsvenska regionen med Göteborg som dess centrala nav, är det Västsvenska paketet. Paketet är en finansieringslösning för infrastruktur, där staten står för hälften av kostnaden och medfinansiering sker lokalt och regionalt. I Västsvenska paketet ingår ett flertal projekt som byggs och utvecklas av Trafikverket. Här inryms flera stora projekt som redan nu är antingen i byggfas eller under planering.  Projekten är av både större och mindre storlek:  Marieholmstunneln, under Göta älv, regionaltågstunneln Västlänken, nedsänkning av E45 mellan Lilla Bommen och Marieholm, Hisingsbron, som ska ersätta den utslitna Götaälvbron samt busskörfält längs infarterna till Göteborg, är några exempel. 

Gullbergstunneln

En viktig förutsättning för att utveckla centralstationsområdet i Göteborg är att bygga Gullbergstunneln. Tunneln innebär en ombyggnad och nedsänkning av E45, Lilla Bommen-Marieholm, inne i centrala Göteborg, mellan Stadstjänaregatan och Falutorget. Leden sänks ner cirka 6 meter längs en sträcka på cirka 800 meter. Halva sträckan kommer dessutom att överdäckas, vilket skapar en möjlighet för bebyggelse ovan tunneltaket. Den nya tunneln sträcker sig mellan Stadstjänaregatan och Torsgatan. Resterande del av nedsänkningen förbereds för en framtida överdäckning. Ombyggnaden omfattar även två nya mot vid Kämpegatan och Falutorget. Dessutom kommer en bro vid Gullbergsmotet breddas för att skapa två genomgående körfält för E45an.

Projekt Älvstaden

Förutom infrastruktursatsningar står Göteborg inför ett massivt stadsutbyggnadprogram. Och mycket inryms inom ramen för projekt Älvstaden, vilket räknas som Nordens största stadsutvecklingsprojekt, Älvstranden Utveckling är ett kommunalt stadsutvecklingsbolag med uppdrag att förverkliga visionen för Älvstaden.  Här lyfter man fram att centrala Göteborg ska bindas samman över älven, få en tydligare stadskärna – och samtidigt bli dubbelt så stor.  Tillsammans med kommunens förvaltningar, näringslivet och allmänheten byggs en inkluderande, grön och dynamisk innerstad som är öppen för världen.

Älvstaden inkluderar Backaplan, Centralenområdet, Frihamnen, Gullbergsvass, Lindholmen, Ringön och Södra Älvstranden. När allt står klart kommer göteborgarna att kunna flytta in i 25 000 nya bostäder och 45 000 nya arbetsplatser. Alla nära älven, mitt i city.

Källor: Trafikverket, Göteborgs stad, Västsvenska Paketet, Älvstranden Utveckling

Fakta

Finansiering Västsvenska paketet


Hela Västsvenska paketet beräknas kosta 34 miljarder kronor (2009 års prisnivå) att genomföra. Staten står för hälften av kostnaden och medfinansiering sker lokalt och regionalt. Denna finansieringsmodell beslutades med bred politisk enighet i Göteborgs kommunfullmäktige, regionfullmäktige i Västra Götaland och i Halland. Sveriges riksdag röstade under 2010 igenom att trängselskatt ska införas i Göteborg från och med 1 januari 2013. 2011 beslutade riksdagen om flerpassageregeln och att trängselskatten ska höjas. För Västsvenska paketets del innebär det att staten står för 17 miljarder kronor. För resten står trängsel­skatten (14 miljarder), Göteborgs stad (1,25 miljarder), Västra Götalandsregionen och Region Halland (1 miljard) och realisering av markvärden (0,75 miljarder).

Källa: Trafikverket

Text: Christer Wiik