VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan bland annat ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.
Nu när hösten är här, älgjakten är igång och det blir mörkt tidigare så rör sig viltet mer och är svårare att upptäcka. Viltolyckorna ökar i Sverige och att anpassa hastigheten är det bästa sättet att minska risken enligt Älgskadefondföreningen. Hur det är att möta vilt på vägen i olika hastigheter kan man testa i en simulator.
– Med hjälp av den simulator vi har utvecklat på VTI kan du testa hur det är att stöta på exempelvis en älg i typiskt svenskt vinterväglag och få en uppfattning om hur snabbt det går och hur du reagerar i situationen, säger Erik Olsson, forskningsingenjör på VTI.
Den första simulatorn att använda i syfte att informera om viltolyckor och utbilda i hur du bör agera, utvecklades på VTI år 2015. I dagarna har ytterligare två simulatorer levererats till Älgskadefondsföreningen.
– I de nya simulatorerna har vi förbättrat med en rattmotor och ett ordentligt pedalställ. Detta ger en mer robust konstruktion, men även en mer realistisk känsla när man kör, säger Erik Olsson.
För att öka realismen ännu mer har projektgruppen dessutom installerat en så kallad buttkicker under sätet för att få med vibrationer från bil och väg.
Simulatorerna kommer att användas av Älgskadefondsföreningen när de åker runt på mässor och event för att utbilda och informera om viltolyckor. Exempelvis informerar de om var viltet brukar hålla till, vilka bromssträckor som hör ihop med hastigheterna och hur du ska försöka reagera när du plötsligt har älg eller vildsvin framför bilen.
Om simulatorutveckling på VTI:
VTI har lång erfarenhet av att utveckla simulatorer med både hopsättning av hårdvara och utveckling av mjukvara. Förutom större körsimulatorer har VTI utvecklat flertalet mindre, flyttbara simulatorer för olika behov, bland annat för tester i medicinskt syfte, utbildning av lokförare av persontåg och godståg, demonstrationer av elvägar med mera.