Elfack: ”Utan laddstolpar stannar elbilen”

Philip Miletti från Garo presenterar bolagets laddstationslösningar under Elfack 2017. Foto: Christer Wiik

Intresset för elbilar har växt rejält under senare år och det märks av även under årets Elfacksmässa i Göteborg, Men inga elbilar utan laddmöjligheter. Företaget Garo är en av många utställare under mässan som här presenterar sina laddstationslösningar.

Garo är ett företag, som under eget varumärke, utvecklar och tillverkar produkter och system för hela elinstallationsmarknaden. Verksamhet bedrivs i Sverige, Norge, Finland, Irland och Polen och koncernen är organiserad i två affärsområden Garo Sverige, och Garo Övriga marknader. Huvudkontoret finns i Gnosjö.
Nyligen meddelade bolaget att Carl-Johan Dalin har utsetts till ny vd och koncernchef för Garo AB. Han efterträder Stefan Jonsson som efter många år i bolaget går i pension under hösten 2017. Carl-Johan Dalin tillträder tjänsten under hösten 2017.

Under senare år har Garo valt att särskilt uppmärksamma sina laddstationslösningar. Under Elfack demonstrerade bolaget bland annat sitt senaste tillskott av publika laddare, laddstolpe LS4. Laddstolpen passar i publika miljöer som t ex allmänna parkeringsplatser, köpcentra, pendlarparkeringar med mera. Laddstationerna finns med uttag Typ2 eller med fast sladd Typ1 eller Typ2. Typ2 finns med 1- och 3-fas medan Typ1 endast finns med 1-fas. Generellt används Typ2 för laddning av europeiska bilar och Typ1 för bilar från Asien. Alla laddstationer har en integrerad så kallad CC-modul som sköter kommunikationen mellan laddstation och elfordon, sk mode3 laddning.
Garo presenterade även under mässan bolagets laddbox som specifikt är framtagen för att kunna ladda elfordon i anslutning till den egna bostaden och arbetsplatsparkeringar. Grundversionerna är utrustade med fast sladd eller uttag Typ2. 
Källa: Garo