Fler containrar än någonsin i Göteborgs Hamn

Både import och export ökade och resulterade i det bästa kvartalet någonsin för Göteborgs Hamn. Foto: Maersk

Göteborgs Hamn har satt nytt kvartalsrekord i containerhantering under första kvartalet 2024. Importvolymerna ökade med 11% jämfört med föregående år, vilket kompenserade för förra årets svaga import på grund av höga räntor och en svag krona. Nu har situationen förbättrats.

– Nu är vi tillbaka på importvolymer i nivå med hur det såg ut innan pandemin. Och signalerna vi får från marknaden är att stora importaktörer inom exempelvis detaljhandeln förväntar sig en stärkt köpkraft och ökad efterfrågan från konsumenterna framgent, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.

Både import och export fortsatte att öka, vilket resulterade i det bästa kvartalet någonsin för Göteborgs Hamn. Totalt ökade containervolymerna vid hamnen med 8%, vilket innebar att 242 000 containrar (TEU*) hanterades under kvartalet, den högsta siffran någonsin för Göteborgs Hamn. 

Även mängden containergods som transporterades via järnväg ökade under första kvartalet. Tillväxten inkluderar bland annat containeriserade skogsprodukter från Göteborg samt stark tillväxt i pendlandet av järnväg till importtunga destinationer i inlandet.

– Det händer mycket just nu som kommer att stärka vårt järnvägserbjudande ytterligare framöver. Vi har nya järnvägsdestinationer under uppstart, samtidigt som flera befintliga pendlar går upp i frekvens. Hamnbanans uppgradering till dubbelspår är nyss klar, vilket tredubblar kapaciteten på järnvägen. Med Hamnbanan och vår nyligen uppstartade farledfördjupning utvecklar vi hamnen med ännu robustare och effektivare infrastruktur som vässar det svenska näringslivets konkurrenskraft ytterligare, säger Claes Sundmark.

Under första kvartalet 2024 ökade hanteringen av energiprodukter genom hamnen med 10%, vilket motsvarar 5,1 miljoner ton. Detta kan jämföras med samma period 2023, då volymerna var låga på grund av planerade underhållsstopp på raffinaderier.

Hanteringen av nya fordon minskade med 2%, med 69 000 bilar under första kvartalet. Importen av bilar till Sverige minskade främst, i linje med en generell minskning av nybilsregistreringar under perioden.

Även den totala intraeuropeiska roro-volymen minskade med 2% under första kvartalet. Roro står för roll on/roll off och omfattar trailers och annat rullande gods. Liksom i containervolymerna visar även roro-segmentet en viss återhämtning av importvolymer.

Hanteringen av konventionella torrbulkfartyg fortsätter att öka, med en 30% ökning under första kvartalet till 144 000 ton. Ökningen drivs bland annat av nya exportflöden av skogsprodukter, granulat och byggnadsmaterial för stora infrastrukturprojekt.

Antalet passagerare ökade med 11% till 258 000 under första kvartalet 2024, det högsta sedan 2018 för motsvarande period. I mars tog hamnen också emot årets första kryssningsanlöp.