Göta Kanal restaureras för en halv miljard kronor

Över en halv miljard har investerats i kommunerna utmed Göta kanal sedan 2016. Foto: Göta Kanal

Med fler än 25 grävmaskiner igång samtidigt pågår ett intensivt arbete fram till öppning för säsongen 2019. Totalt har nu 88 större projekt påbörjats och/eller färdigställts inom ramen för Göta kanal 2.0. Investeringen för hela renoveringsprogrammet överstiger en halv miljard kronor. Till sommaren kommer besökarna att på många sträckor uppleva en helt ny kanal.

– Det är så pass stora projekt att det krävs minutiös planering och nära samarbete med våra entreprenörer för att vi ska klara tidplanerna tills Göta kanal öppnar för båtar igen den 2 maj 2019, berättar Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

– Göta kanal är ett mycket starkt varumärke som associeras med allt från en lugn båtsemester och klassiska filmer, till ett exotiskt resmål för internationella besökare och researrangörer.

– Vi har en kunddriven utveckling och jobbar ständigt med att utveckla destinationens attraktionskraft. Genom insikt i vad som är attraktivt för våra gäster får vi också bättre verktyg för att utveckla destinationen. Vi har idag 3 miljoner besökare årligen och vår vision är att bli Sveriges attraktivaste besöksmål 2020, säger Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef på Göta kanalbolag.

Vid Bergs slussar i Linköping projekteras just för en nybyggnation på 600 kvm som innehåller både restaurang och butiker i två plan i direkt i anslutning till kanalen. Utmed hela byggnaden planeras dessutom en gästbrygga med uteservering. Arbetet beräknas påbörjas i sommar och den helt klimatneutrala byggnaden kommer att invigas lagom till säsongen 2020.

– Berg är ett av våra mest besökta områden med många event och flera hundratusen besökare per säsong. Detta är ett steg i vår långsiktiga strategi att årligen utveckla Bergsområdet med nya attraktioner, fortsätter Roger Altsäter.

Löpande sker kontinuerlig upprustning av anläggningen och i vinter renoveras bland annat slussen i Berg och gästhamnen får nya y-bommar som bättre anpassas för större båtar som blir ett allt vanligare inslag på Göta kanal.

I vinter färdigställs även kanalsträckan Ruda - Sjöbacka med en ny kanalbank samt en stenlagd strandskoning av kanalbanken. Den senare består av ett tjockt lager sten som hålls på plats med hjälp av granstolpar, så kallade nålar, som trycks ned i kanalbanken.

Strandskoningen har en viktig och skyddande funktion för att förhindra framtida erosion i kanalkanten vid svall eller andra vattenrörelser.

– Totalt har vi investerat drygt 100 miljoner kronor i Linköpings kommun sedan 2015, avslutar Roger Altsäter.