Arbetet med järnvägsbron över Bladsjön går in i ett nytt skede. Under några dygn i slutet av oktober genomför Trafikverket gjutningen av brons första del, ett moment som kräver kontinuerliga betongleveranser dygnet runt.
Del av dubbelspår Hallsberg–Degerön
Bron över Bladsjön byggs som en del av projektet Dubbelspår Hallsberg–Degerön, den sista etappen på sträckan mellan Hallsberg och Stenkumla. Projektet ingår i godsstråket genom Bergslagen och ska förbättra punktligheten, öka trafiksäkerheten och möjliggöra fler tåg och hållbara transporter.
Bron över Bladsjön
Järnvägsbron blir cirka 250 meter lång och byggs för två spår. Konstruktionen får genomskinliga bullerskydd som minskar ljudnivåerna samtidigt som utsikten över sjön bevaras.
Gjutning dygnet runt
Två betongpumpar används från pålbryggan, och betongbilar levererar material ungefär var tionde minut under hela dygnet.
Den första etappen omfattar gjutningen av brons överbyggnad. Den andra etappen planeras till våren 2026.
Källa: Trafikverket